Foursquare is een applicatie op je mobiel, waarbij je bezochte locaties kunt verzamelen. Daardoor tip je de nieuwste spots, zie je waar je vrienden zijn en hebben locaties een extra marketingkanaal. De mobile marketing mogelijkheden en -voordeel zijn momenteel nog beperkt, maar Foursquare wordt wel steeds vaker gebruikt. In april 2010 ging het aantal gebruikers door het miljoen en met de huidige groei van ongeveer 50 duizend per week zou dat aantal aan het eind van de zomer op 3 miljoen kunnen liggen.
Behalve dat het leuk is om actief te zijn op Foursquare heeft het ook een aantal marketing voordelen waar je als adverteerder van kan profiteren.
Voordeel 1: Gratis promotie
Veel Foursquare gebruikers hebben Foursquare gekoppeld aan sociale netwerken zoals Twitter en/of Facebook. Wanneer deze gebruiker dan incheckt op een locatie dan wordt dit ook direct op Twitter geplaatst. Hierdoor ziet dus het hele Twitter of Facebook netwerk waar iemand is en wordt je bedrijfsnaam getoond aan het netwerk van een Foursquare gebruiker. Zo kan je anderen inzetten om jouw bedrijf te promoten op social media!
Voordeel 2: Leer de sociale bezoekers van je onderneming kennen
Op de Foursquare pagina van je bedrijf kan je zien wie er allemaal heeft ingecheckt en op bezoek is geweest in je onderneming. Een groot voordeel is ook dat je bij de meeste gebruikers het Twitter en Facebook profiel kan achterhalen en met deze mensen dus in contact kan blijven. Wanneer je ze op locatie niet hebt kunnen overtuigen van je product of dienst kan je online een relatie met ze opbouwen en wellicht op een later tijdstip iets verkopen. Je kan het Twitter/Facebook profiel van iemand achterhalen door naar je locatie op Foursquare te klikken op een gebruiker bij “WHO’S BEEN HERE”. Je ziet dan onderstaand beeld en kan je klikken op “Twitter feed” of “Facebook profile”
Voordeel 3: Iedereen wilt bij je langs komen
Is het belangrijk dat men langs komt in je winkel of bedrijf?
Dan kan je ervoor kiezen om een wedstrijd te organiseren waarbij de “Mayor” een prijs ontvangt.Foursquare gebruikers willen dan zo vaak als mogelijk bij je langs komen en gaan strijden om de burgemeesterschap.
Voordeel 4: Geef korting of exclusiviteit aan de “Mayor”
Een succesvol voorbeeld van deze methode is Starbucks (dat een van de meest bekende merken, die actief is op Foursquare).
Een mooie infographic ontstaat als je de data van Foursquare invoert in het nieuwe Weeplaces. Op een kaart die transparanter wordt op plekken waar je vaak komt, zie je jouw bewegingen terug. Die laag kun je vervolgens vergelijken met de routes van je vrienden, waarbij gezamenlijke plekken rose kleuren. Nuttig als Mobile Marketing-kanaal? Nog niet echt, maar mooi is het wel, zeker als je van statistiekjes en datavisualisatie houdt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!