Volgens de consument levert het analoge beeld voldoende kwaliteit en is er geen reden om over te stappen op digitale televisie.
Naast de tevredenheid met het huidige analoge beeld vormen de hoge prijsperceptie en de onbekendheid met de extra, interactieve mogelijkheden van digitale televisie de belangrijkste obstakels om over te stappen.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG en TNS NIPO onder ruim 1.100 Nederlanders. Eén op de vier Nederlandse huishoudens blijkt overigens al te zijn overgestapt op digitale televisie.
Slechts 4 procent is van plan digitale televisie op korte termijn in huis te halen. Van de onderzochte huishoudens die nog geen digitale televisie in huis hebben, is slechts 20 procent bekend met de mogelijkheden ervan. Bijna de helft is niet in staat om spontaan toepassingen van digitale televisie te noemen.
De Nederlandse consument blijkt weinig geld over te hebben voor het afnemen van films en muziek van de aanbieders van digitale televisie. Dick van Schooneveld van KPMG: 'Dit maakt het voor de aanbieders lastig om digitale televisie rendabel te krijgen.
'Het gemiddelde bedrag dat de consument bereid is te betalen is met 3 euro relatief laag. Het internet is hier vooralsnog oppermachtig en ook de reguliere filmverhuur heeft bij de Nederlander nog altijd de voorkeur. Reclamevrije digitale televisie tegen betaling van een meerprijs kan bij de Nederlander evenmin op veel enthousiasme rekenen. Slechts 11 procent is bereid hiervoor meer te betalen.'
Aanbieders van digitale televisie kunnen het zich volgens Van Schooneveld niet veroorloven te wachten tot de grote massa consumenten uit zichzelf overstappen. Van Schooneveld: 'Branchevreemde spelers, zoals joint ventures tussen internetpartijen en contentmakers, zetten in toenemende mate voet op de markt van digitale televisie. Het internet en de bedrijven die daarin opereren vormen een reële bedreiging voor de traditionele distributeurs van TV-signalen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!