Wat is het verbeterpotentieel van jouw online (email) marketing? Doe mee aan het onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De online, social en mobiele wereld heeft veel impact op het koopproces van een klant. Sirius Decisions en Gartner publiceerden beiden onderzoeken die aangeven dat meer dan 60% van het koopproces doorlopen wordt zonder dat er contact wordt gezocht met het bedrijf of de verkoper zelf. In de toekomst zal dit snel oplopen tot 85%!
Dit heeft veel invloed op de invulling van marketing en zorgt voor een toename in de rol van digitale marketing. Het is nu een goed moment om kritisch te kijken naar de eigen digitale marketing communicatie en welke verbeteringen er mogelijk zijn om in te spelen op de veranderingen bij klanten.

Webpower is in samenwerking met Molblog een onderzoek gestart naar hoe engaging de online email marketing communicatie is van Nederlandse bedrijven. Door mee te doen ontvang je snel inzicht in je eigen email marketing communicatie verbeterpotentieel en begin maart 2014 worden de totaal resultaten ook hier gepubliceerd. Benieuwd? Lees het artikel dat ingaat op de zes belangrijkste drivers van email marketing communicatie of ga direct naar de . Het onderzoek neemt niet dan enkele minuten.

Belangrijk is om het digitale koopproces van klanten in kaart te brengen en helder inzicht te hebben waar (welke websites, social media) klanten op zoek gaan naar kennis en informatie. Content marketing zal hierop moeten inspelen en dient er voor te zorgen dat de klant of prospect op het juiste moment, op het juiste tijdstip van de juiste informatie wordt voorzien. Als de klant dan klaar is om een koopbeslissing te nemen kan deze de informatie over jouw product of merk in ieder geval meenemen in zijn beslissing.
Sommige marketeers vullen hun digitale marketing in door vooral heel veel en vaak te communiceren via e-mail. Bijvoorbeeld door een nieuwsbrief uit te sturen die voor iedereen hetzelfde is. Met als resultaat dat deze door ontvangers als spam gezien wordt. Moderne marketing gaat over het opbouwen van vertrouwen en prospects op deze manier door het koopproces te begeleiden; push marketing en vertrouwen gaan helaas niet goed samen. Durf daarom keuzes te maken en zodoende relevant met je klanten en prospects te kunnen communiceren.

Persoonlijke en relevante communicatie levert 30% meer open rates
Relevant communiceren is voor veel marketeers een grote uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat 90% van alle marketing content niet gebruikt wordt en dat 80% van alle nieuwsbrieven nog steeds als ‘one size fits all’ worden verstuurd. En dat terwijl marketeers die wel persoonlijke en relevante nieuwsbrieven versturen maar liefst 30% hogere open rates en 50% hogere clickrates realiseren. Hoogste tijd om hiermee aan de slag te gaan dus!

Onderstaande afbeelding geeft de elementen van engaging communicatie aan.

Zes drivers voor succes binnen online marketing
Samen met Molblog hebben wij een digital quick scan opgesteld die op basis van een aantal vragen inzicht geeft in het verbeterpotentieel van jouw online (email) marketing op basis van zes belangrijke drivers die het succes van je online communicatie bepalen. Deze zijn:
1. Klantinzicht
2. Database
3. Content
4. Omni channel
5. Technologie
6. Uitvoering

Heb jij geen inzicht in de ontvangers van je email? Dan ontvangen je klanten/prospects een massamail waarin zij niet geïnteresseerd zijn met als resultaat dat jouw boodschap ongelezen in de prullenbak belandt. Een gesegmenteerde database is dan ook een belangrijk onderdeel binnen email marketing. Onderscheid in verschillende klanten, maar ook zoveel mogelijk relevante informatie over je klant: beroep, leeftijd, interesse, behoefte, koopproces en online gedrag. Het resultaat is een rijke database met relevante informatie over je verschillende typen klanten.

Goed, de ingrediënten voor een ‘gezonde database’ zijn in huis. De volgende stap? Content aanpassen op de verschillende typen klanten. Omdat je weet naar welke persoon je een email stuurt, heb je de mogelijkheid om relevant en persoonlijk te zijn. Een aanbieding voor speelgoed heeft alleen zin als je weet dat de klant jonge (klein) kinderen heeft. De consument wordt overspoeld met reclameboodschappen en een boodschap die aansluit op zijn situatie is dan ook de enige manier om een duurzame klantrelatie op te bouwen.

Responsive design en het stimuleren van een social boost bestaan uit kleine handelingen maar zijn wel essentieel. Aanbevelingen op social media worden immers steeds belangrijker en als de consument de content niet kan lezen op zijn telefoon of tablet ben je hem kwijt. Email marketing moet daarom altijd onderdeel zijn van een geïntegreerde omni channel benadering.

Sommige marketeers willen wel persoonlijker en relevanter communiceren maar schrikken van de benodigde tijd als dit handmatig gedaan moet worden. Gelukkig is er altijd nog de technologie die ervoor kunnen zorgen dat de digitale communicatie een stuk efficiënter en effectiever verloopt.

Benieuwd naar het verbeterpotentieel van jouw email marketing?
Vul de in en ontdek hoe effectief jouw digitale email communicatie is!

Aan de hand van een aantal vragen en stellingen kom je erachter op welke punten jij snel en makkelijk je conversie kunt verhogen. Je ontvangt een persoonlijk rapport met verbeterpunten die van toepassing zijn op de digitale communicatie binnen jouw bedrijf en jouw persoonlijke score voor elk van de 6 drivers. Zie hier een voorbeeld van de individuele resultaten.

Daarnaast zullen we de resultaten (geanonimiseerd) onderzoeken en deze analyse terugkoppelen via Molblog begin maart 2014. Benieuwd naar hoe engaging niet alleen jouw communicatie maar ook die van de Nederlandse marketeer is? Vul dan hier de in, dit neemt slechts enkele minuten in beslag!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie