Wat is de beste marketingscriptie van Nederland?

Er zijn 6 genomineerden voor de Dutch Marketing Thesis Award.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de =7756">Dutch Marketing Awards klimmen zes afgestudeerden het podium op om hun scriptie te presenteren. Deze presentatie weegt mee in het oordeel van de jury, die op 19 maart een van hen tot winnaar van de Dutch Marketing Thesis Award zal uitroepen.  

Dit zijn de zes scripties:

‘How important consumers perceive online and offline recommendations across different product categories. What are the factors that are associated with differences in evaluation?’

Universiteit van Amsterdam
Faculty Economie en Bedrijfskunde
Milou de Sain

Milou de Sain onderzocht hoe consumenten offline en online aanbevelingen waarderen, welk belang zij eraan hechten in vijf verschillende productcategorieën (automotive, consumentenelektronica, kleding, vakantie en restaurants). Ze keek naar de associatie tussen deze aanbevelingen en drie demografische variabelen en drie persoonskarakteristieken (op zoek naar nieuwe dingen, sociale status en koopimpulsie). Uit onderzoeksdata bleek dat offline aanbevelingen als belangrijker werden gezien als het om automotive, kleding en restaurants gaat. Online aanbevelingen werden belangrijker gevonden als het om consumentenelektronica gaat. Daarnaast blijkt dat demografische en persoonlijke kenmerken ook van invloed zijn op hoe belangrijk online en offline aanbevelingen zijn.

‘Sense, see and smell: a study of how in-store hygiene atmospherics influence variety seeking behavior’

Tilburg University
School of Economics and Management
Marlie Joosten

Joosten onderzocht de invloed van drie vormen van hygiëne in een supermarkt: temperatuur, kleur en geur. Hoe beïnvloeden deze hygienefactoren de behoefte aan variatie in productkeuze? Welke rol speelt gepercipieerd fysiek risico daarin? En zijn deze invloeden verschillend tussen verpakte en onverpakte producten? Ze concludeert dat bepaalde temperaturen, kleuren en geuren het gevoel van fysiek risico verhogen, wat ten slotte leidt tot een verhoogde behoefte aan variatie in productkeuze. Dit effect is sterker voor verpakte dan onverpakte producten.

‘Establishing the hierarchy of effects and its value in sales prediction: The case of an insurance company’

Rijksuniversiteit Groningen
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Roelof Hars

Er blijkt een relatie tussen bewegingen in een aantal merkwaardevariabelen (bijvoorbeeld bekendheid, merkoverweging) en het aantal verkopen/afsluiters op de lange termijn, concludeert Hars. Maar niet in allemaal. De invloed van marketing op de merkvariabelen is aanwezig, maar erg afhankelijk van hoe het gemeten werd, en lang niet altijd even duidelijk. Er zit tijd tussen de effecten van deze (merk)variabelen, dus het idee van waarschuwingssignalen is zo gek nog niet. Het slechte nieuws is dat ondanks dat er een relatie is, deze merkvariabelen te zwak lijken om als waarschuwingssignalen te dienen.

‘How reviews are reviewed: the impact of readability and social factors on the usefulness of online consumer reviews’

Mariska Verstappen
Rijksuniversiteit Groningen
Faculteit Economie en Bedrijfskunde

Welke factoren dragen eigenlijk bij aan de nuttigheid van reviews? Mariska Verstappen onderzocht het in haar scriptie. Leesbaarheid van een review is van grote waarde voor consumenten. Maar ook sociale factoren spelen een duidelijke rol. Een van de bevindingen van dit onderzoek is dat consumenten een review met positieve nuttigheid-stemmen als waardevoller ervaren dan een review met negatieve stemmen, zelfs als de inhoud van deze reviews gelijk is. Door een duidelijke structuur en door het toevoegen van status-labels en specifieke filters om reviews op te sorteren, kunnen webwinkels concrete stappen zetten om hun reviews zo optimaal mogelijk weer te geven voor hun klanten.

‘Size versus price trade-offs in customers’ package size decisions’

Wouter Vagevuur
Maastricht University
School of Business and Economics


Waarom kiezen consumenten voor een bepaalde verpakkingsgrootte van een voedingsproduct in de retailomgeving? Vagevuur onderzocht het. Intrinsieke voorkeur voor de verpakkingsgrootte in het algemeen heeft een neerwaartse concave functie, concludeert hij. De bederfelijkheid van het product heeft hier een directe invloed op, de consument koopt een kleinere verpakking van het product wanneer de THT-datum dichtbij komt, en een grotere verpakking als het een langere THT-datum betreft. Ook de relatieve prijs van het product heeft een negatief effect op de verpakkingskeuze van de consument. Dit effect wordt versterkt als de spreiding van de prijzen over de keuzeset groter wordt.

‘Customer defection prediction in the entertainment product industry: The role of product usage motivations in defection decisions’

Sjoerd Oenema
Erasmus Universiteit
School of Economics


In de markt van entertainmentproducten bestaan verschillende factoren die consumenten motiveren in hun productgebruik: gewoonten, extrinsieke waarden, onderdompeling en hoe goed iemand met het product kan omgaan (product mastery). Oenema voegt er een vijfde aan toe: sociale interactie. Dat geldt vooral voor online gaming, zijn onderzoeksveld. Hij ontwikkelde een ‘defection prediction’-model waarin factoren van motivatie om een product te gebruiken worden gebruikt. (Niet) de gewoonte hebben om het product te gebruiken en sociale interactie in online gaming zijn de belangrijkste voorspellers of een klant stopt met het gebruik van het product. Of iemand behendig is met het product, en de behoefte aan beloning hebben ook een voorspellende waarde, maar meer op de gewoonten in het gebruik van het product.

Dutch Marketing Thesis Award
De Dutch Marketing Thesis Award is in het leven geroepen om het belang van goede marketingscripties (met een doorvertaling naar de praktijk) te onderstrepen. Studenten die een scriptie hebben geschreven over een actueel marketingthema met waar mogelijk een doorvertaling naar de praktijk, komen via lokale voorronden in aanmerking de award. De genomineerden komen van de universiteiten uit Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Maastricht en Groningen. De jury bestaat uit Ester de Berg van het NIMA en Jelle Bouma, directeur Customer Insights Center van rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie