De tv-zender Fox begon precies een jaar geleden. De kijkcijfers bleven laag, maar Fox kreeg van de buitenlandse bazen alle tijd om gestaag te groeien in Nederland. Ook dit jaar is dat weer het geval. Er is nog steeds geen druk om snel in kijkaandeel te groeien, zegt Head of Programming Mark Bruitsman. Hij kwam in november vorig jaar over van tv-zender Veronica.
Hij kijkt terug op een ‘leerzaam jaar waarbij we, zoals vanaf het begin duidelijk uitgesproken, bescheiden gestart zijn. Er ligt nu een prima basis om verder te groeien. Want laat duidelijk zijn: groeien is en blijft onze ambitie.’
Simpsons
Het afgelopen seizoen was er aanvankelijk niet veel meer op Fox te zien dan series als “The Simpsons” en “The Walking Dead” (afbeelding boven). Ook was er het live programma Fox Voetbal, maar dat is inmiddels van de buis verdwenen. Dit jaar kunnen we in ieder geval meer verwachten, waaronder ook programma’s van eigen bodem. Bruitsman: ‘Ja er komen zeker nieuwe programma’s en formats, waaronder enkele Nederlandse. We bouwen in ons eigen tempo verder aan de zender en koesteren onderweg onze bescheiden successen. Bovendien is Fox sinds 1 augustus beschikbaar in alle digitale tv-huishoudens, wat bij de start een jaar geleden nog niet het geval was. Die ontwikkeling is nu ook afgerond en vergroot ons bereik.’
In de basis blijft de programmering van Fox komend seizoen onveranderd met series, films en ook sport. ‘Maar met sport ligt de aandacht meer op live events zoals recentelijk de Johan Cruijff Schaal en de finales van Wimbledon. Dat blijven we doen in samenwerking met betaalkanaal Fox Sports en we breiden dat zelfs uit met de KNVB Beker. We zullen ook synergie met Fox Sports blijven opzoeken.’
EMM (Eredivisie) verkocht eerder dit jaar de rechten van de samenvattingen van de Eredivisie voor drie jaar aan de NOS. Hadden de zenderbazen van Fox die niet liever zelf behouden om substantieel marktaandeel te winnen? Bruitsman: ‘Natuurlijk hadden we de Eredivisie-samenvattingen er graag bij gehad, maar stel die vraag aan mijn collega’s van de andere zenders en je krijgt hetzelfde antwoord. Daar is voor nu anders in besloten, maar over drie jaar is er weer een nieuwe kans. Die tijd zullen we benutten om de positie van Fox verder te versterken.’
Fox moet dus echt verder ontwikkeld worden tot een brede entertainmentzender voor de doelgroep 20-49, ‘met daarnaast qua gevoel focus op de dertigers’. Over het marktaandeel waarop Fox mikt, doet men geen uitspraken. Ook Bruitsman niet. ‘We willen stap voor stap het marktaandeel vergroten. Groei is en blijft onze ambitie’, herhaalt hij.
Mark Bruitsman
Vragen om problemen
Wat kunnen we het komend seizoen allemaal verwachten op de zender? ‘We willen met Fox het land in en zijn dus volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe Nederlandse programma’s. Zo beginnen we september met onze eigen “Rijdende Rechters van de Straat”, Maurits Delchot en Mimoun Ouled Radi. In “Maurits en Mimoun, vragen om problemen” lossen ze serieuze en herkenbare buurtproblemen op door simpelweg met de mensen in gesprek te gaan, maar vooral ook door een goede dosis humor en brutaliteit te gebruiken. Uiteraard zullen we ook internationale kwaliteitseries en nonscripted entertainment uitzenden, en daarnaast mooie films blijven brengen.’
Verder begint in oktober het vijfde seizoen van “The Walking Dead”. Binnen 24 uur na de Amerikaanse première zijn de nieuwe afleveringen al te zien op Fox. En ook in oktober begint ‘Release the Hounds’, een horror gameshow, gepresenteerd door Eddy Zoey. ‘En in de Halloween-special maakt Jeffrey Wammes zijn opwachting als kandidaat’, voegt Bruitsman daar nog aan toe.
Verder kan men nieuwe seizoenen verwachten van Da Vinci’s Demons en Chicago Fire en komt er een nieuwe internationale productie uit eigen huis aan: Wayward Pines, met onder anderen Matt Dillon in de hoofdrol.
BrandDeli
Op commercieel vlak lopen de zaken volgens hem ook voorspoedig, sinds de zenders van Fox International Channels zich begin dit jaar hebben aangesloten bij salesorganisatie BrandDeli. ‘De koppeling van de sterke doelgroepzenders binnen BrandDeli geven meer commerciële slagkracht dan toen we afzonderlijk opereerden. Dat geldt natuurlijk alleen op het gebied van sales. Met betrekking tot de programmering en profilering van onze zenders blijven we concurrenten van de andere zendergroepen binnen BrandDeli.’