'Een Starbucks-medewerker krijgt meer training dan een medewerker van een reclamebureau,' zo luidt een drie jaar oud citaat van Havas Worldwide CEO Andrew Bennet dat wordt aangehaald in de huidige Adformatie. En die uitspraak lijkt meer dan ooit op te gaan, want onder de noemer van het 'Starbucks College Achievement Plan' gaat de koffieketen een deel van de studiekosten van werknemers vergoeden, die een online opleiding volgen aan de Arizona State University.
Werknemers, door Starbucks 'partners' genoemd, die worden toegelaten tot de universiteit zullen een gedeeltelijke studiebeurs ontvangen en financiële ondersteuning afgestemd op de persoonlijke behoeften. Om in aanmerking te komen voor deze ondersteuning moeten werknemers meer dan 20 uur per week bij Starbucks werken.
In de eerste twee jaar van hun studie krijgen Starbucks-werknemers gemiddeld een tegemoetkoming ter waarde van zo'n 4800 euro. Na het tweede jaar komt het gehele bedrag voor de rekening van Starbucks.
Waarom zou Starbucks investeren in mensen die na afronding van een universitaire studie waarschijnlijk niet langer in een koffiebar blijven werken? Howard Schultz, CEO van Starbucks, zegt het plan vooral als een investering te zien. 'Het is een investering in onze mensen, het meest waardevolle dat we hebben.' zei hij in een interview met CNN. 'Het gaat niet om de koffie, of om de vestigingen, maar om de persoon met dat groene schort voor.'
Het is overigens niet de eerste keer dat Starbucks een initiatief lanceert om werknemers in hun studiekosten tegemoet te komen. Een eerder 'tuition program' bood werknemers een vergoeding van 1000 euro per jaar voor een studie aan de City University of Seattle of Strayer University.
Sinds dit programma in 2011 werd gelanceerd, betaalde Starbucks ongeveer 6,5 miljoen aan studiekosten uit. Als deel van het nieuwe programma zullen werknemers dus een studie kunnen voltooien met behulp van online colleges en lesprogramma's van Arizona State University.
Schults schroomt er doorgaans ook niet voor om een politiek standpunt in te nemen. Hij stelt dat er voor Starbucks een rol is weggelegd om problemen rondom stijgende studiekosten en oplopende studentenleningen aan te pakken: 'Wij hebben zo'n 100.000 jonge mensen in dienst in Amerika en de meerderheid heeft geen universitaire opleiding. We kunnen niet blijven wachten op Washington.' Eerder nam Schultz al openlijk stelling in rondom issues als minimum loon.
Hoewel het niet ondenkbaar is dat Starbucks-werknemers na hun opleiding en masse de koffieketen zullen verlaten om hun hoogopgeleide heil elders te zoeken, relativeert Wedbush Securities-analist Nick Setyan tegenover CNN het beeld van een exodus. 'Er zullen meer dan genoeg opties zijn voor afgestudeerde werknemers binnen Starbucks. Het bedrijf evolueert op een consistente manier als het gaat om de invulling van de winkels. Starbucks is allang niet meer alleen een koffie retailer, maar wordt steeds meer een "consumer products company".
Schultz sluit zich hierbij aan. 'Starbucks had never been just a coffee company,' zo stelde hij eens en om het gewenste niveau van service te kunnen bieden zijn volgens de topman slimme werknemers nodig, die zich voor de lange termijn aan Starbucks willen verbinden. Volgens Schultz biedt de manier waarop Starbucks nieuwe technologie heeft omarmd genoeg mogelijkheden om werknemers in de toekomst een uitdaging te bieden.
En dus concludeert Setyan: 'Die 30.000 dollar aan studiekosten zijn de investering meer dan waard als daarmee de getalenteerde werknemers voor het bedrijf kunnen worden behouden.'