De werkgelegenheid in marketing en communicatie trekt aan, zo blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van Yacht. In totaal staan er 33 duizend marketing en communicatie vacatures open. Dit is een stijging met 16% ten opzichte van het jaar ervoor.
Bijzonder sterk is de de groei in vacatures op het snijvlak van it en marketing, zoals web-ontwikkelaars, user interface designers en CRM consultants. Het aantal vacatures groeide met liefst 30% tot 19.000 vacatures. Dit soort ‘marketing/it-functies' maken inmiddels een substantieel deel uit (12%) van het totale aantal it-vacatures en de verwachting is dat deze trend doorzet.
Wim Andréa van marketing technology agency Crux, onderschrijft dat de vraag naar it kennis bij marketeers toeneemt. 'De marketeer heeft steeds meer capaciteiten nodig op it-gebied. En dat past niet bij iedereen. Dat vergt een bereidheid tot leren, maar ook een analytisch brein. Waar communicatie vanouds vooral een alpha-vak is, vraagt it toch meer van de linker hersenhelft. Niet iedereen kan en wil hierin mee.’
Mirella Kuijer, commercieel manager bij Yacht, signaleert een verschuiving in de vraag naar gespecialiseerde en it-gerelateerde functies. ‘Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden. Daarbij valt het mij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Het vakgebied digital marketing is nog relatief jong en de expertise volop in ontwikkeling. Belangrijk is daarom te kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren.’
Nima-voorzitter Martin Huisman, ziet eveneens veel vraag naar functies op het snijvlak van marketing in it. Voor de stelling dat it gelijk wordt aan marketing, of dat marketing volledig te automatiseren valt, ziet hij echter geen aanwijzing. 'Marketing gaat over het vermarkten van producten en diensten en daarbij kun je it heel goed gebruiken. Het blijven echter wel twee afzonderlijke vakgebieden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!