Voorspelling: Nederlanders doen voor 5,5 miljard euro aan online kerstaankopen

Aankopen via mobiele telefoon zijn stressvoller dan via desktop, laptop of tablet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adobe heeft de resultaten van het Digital Index Online Shopping Prediction 2015 bekendgemaakt. Adobe voorspelt dat in de maanden november en december twintig procent van de totale online omzet wordt gerealiseerd.

Productreviews belangrijk

Productreviews zijn een belangrijke factor zijn in de customer journey, aldus Adobe. Bijna de helft van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk (45 procent) en Frankrijk (48 procent) geeft aan dat productreviews een van de twee belangrijkste beïnvloeders is bij het overwegen van een grote aankoop.

Sociale media spelen daarbij een belangrijke rol.

In het Verenigd Koninkrijk  geeft 43 procent van de respondenten aan dat ze sociale media gaan gebruiken om het beste product te vinden, ten opzichte van 25 procent vorig jaar. 48 procent van de Duitse respondenten gaan sociale media om deze reden raadplegen, tegenover 16 procent in 2014. Ook de Franse respondenten vertrouwen op sociale media (35 procent) in hun zoektocht naar het beste product, waar dit vorig jaar nog 28 procent was.

Nederlanders gaan meer uitgeven

Het onderzoek voorspelt dat Europese consumenten in november en december 2015 net zoveel uitgeven aan aankopen als in 2014. In Duitsland wordt verwacht dat zestig procent van de aankopen online worden gedaan, ten opzichte van 57 procent in het Verenigd Koninkrijk en 53 procent in Frankrijk.

Nederlanders zullen online naar verwachting 5,5 miljard euro gaan uitgeven, een groei van zeven procent ten opzichte van 2014.

Belangrijkste redenen

Lage prijzen en goede aanbiedingen zijn de belangrijkste redenen om aankopen online te doen, terwijl verscheidenheid aan producten ook steeds meer een rol gaat spelen.

In 2015 zullen er naar verwachting net zoveel kerstaankopen worden gedaan via mobiele devices (smartphone of tablet) als in 2014. In veel landen zal er net zoveel omzet via smartphones worden gegenereerd als via tablets.

Noord-Europa kent de meeste mobiele consumenten; Noorse (25 procent), Engelse (23 procent) en Zweedse (22 procent) consumenten zullen meer via mobiele devices shoppen dan consumenten uit de VS (20 procent). In Nederland ligt dit aantal op 15 procent. De Belgen winkelen het minst via mobiele devices, slechts 10 procent van de consumenten.

Langer kerstseizoen

De periode waarin aankopen voor de feestdagen worden gedaan verandert. In Duitsland koopt men steeds vroeger de cadeautjes; 22 procent van de respondenten geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen.

Dit komt vooral door de vrouwelijke consument; 31 procent geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen, terwijl dit vorig jaar nog 22 procent was. In het Verenigd Koninkrijk blijft het percentage vroege inkopers met 28 procent stabiel; hoewel er nu meer respondenten aangeven pas in de tweede helft van november te beginnen.

Piek in online aankopen voor feestdagen

In Nederland (149,6 miljoen euro) en België (81 miljoen euro) ligt de piek op 14 december.

Nederlanders besteden gemiddeld naar verwachting 9,39 euro per persoon en Belgen besteden 8,57 euro. Voor de Denen, Finnen en Duitsers is de drukste online winkeldag 7 december. Zij besteden respectievelijk 6,89, 7,29 en 7,31 euro. De Franse besteden gemiddeld het minste per persoon aan online aankopen, zo’n 6 euro (7 december).

Minder stressvol

Europeanen zien online shoppen nog steeds als minder stressvol dan het winkelen in fysieke winkels. Consumenten ervaren het doen van online aankopen via hun mobiele telefoon als stressvoller dan het doen van aankopen via desktop, laptop of tablet.

Er zijn ook aanwijzingen dat consumenten efficiënter worden tijdens kerstaankopen. Ongeveer een kwart van de respondenten van ieder land geeft aan dat zij verwachten minder tijd kwijt te zijn aan kerstinkopen vergeleken met vorig jaar.

De voorspellingen zijn gebaseerd op een analyse van 55 miljoen bestellingen en anonieme data van meer dan een biljoen bezoeken van 4.500 websites van retailers afgelopen zeven jaar. Een afzonderlijk onderzoek  van meer dan 400 consumenten per land werd uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië, China en Singapore.    

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie