Vijf tips voor een haalbaarheidsonderzoek

Denkt u dat uw idee kans van slagen heeft?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is de belangrijkste vraag bij de lancering van een nieuw product of dienst. Marktonderzoek kan daarbij veel waarde toevoegen.  U krijgt immers het beste beeld van de aankoopintentie van uw potentiële klanten door ze er naar te vragen. Hierbij vijf waardevolle tips voor een haalbaarheidsonderzoek.

1. Bepaal de doelgroep
Voordat u het onderzoek start is het belangrijk dat u duidelijk omschrijft wie er tot uw doelgroep behoren en wie niet. Stel, u opent een doe-het-zelfwinkel. Richt u zich met uw producten dan vooral op mannen of op vrouwen? En richt u zich alleen op inwoners van de plaats waar de winkel zich bevindt of richt u zich ook op omliggende plaatsen? Weet u nog niet precies wie uw doelgroep is? Binnen een haalbaarheidsonderzoek kunt u ook toetsen wie er geïnteresseerd is in uw concept.

2. Bepaal de steekproef
Om de resultaten van uw haalbaarheidsonderzoek uiteindelijk door te vertalen naar verkoopcijfers is het belangrijk dat de steekproef groot genoeg is. Hoe meer mensen uit uw doelgroep meedoen aan het onderzoek, hoe beter de resultaten de houding van uw totale doelgroep weerspiegelen. Uw onderzoek is dan betrouwbaarder.

3. Omschrijf het concept zo duidelijk mogelijk
Vaak is het nog niet precies duidelijk hoe uw product of dienst eruit komt te zien. Zorg ervoor dat u het concept in de vragenlijst toch zo concreet mogelijk omschrijft. Zo geeft niemand zelf invulling aan uw concept: iedereen weet waar u het over heeft. Voeg liefst afbeeldingen toe aan de omschrijving van uw concept en denk ook aan prijsstellingen. Voor een haalbaarheidsonderzoek geldt: hoe concreter, hoe beter.

4. Maak een verdiepingsslag
Het is natuurlijk belangrijk of uw doelgroep geïnteresseerd is, maar daarmee bent u er nog niet. Door te vragen naar de achterliggende gedachtes kunt u uw concept bijschaven tot een optimaal product. Vraag dus vooral ook waarom men wel of niet geïnteresseerd is. Dit levert u waardevolle informatie op voor de doorontwikkeling van uw concept: u krijgt inzicht in de weg te nemen barrières.

5. Bepaal het potentieel
Wat is de aankoopintentie? Hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in uw dienst of product en wat wordt de mogelijke omzet? Dit zijn vragen die u kunt beantwoorden met de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek. Wanneer u de uitkomsten goed op een rij heeft, krijgt u een duidelijk antwoord op de vraag of uw concept haalbaar is of niet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie