Vijf misvattingen over Mobile Search

Het aantal smartphone gebruikers groeit gestaag. Volgens Telecompaper is al ruim de helft van alle Nederlanders momenteel ‘smartphone bezitter’. Zet dit af tegen het feit dat ‘Google zoeken’ veruit de meestbezochte site op smartphones is en je snapt dat ‘mobile search’ explodeert.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de laatste twee jaar groeide het aantal mobiele zoekopdrachten met 500%, een percentage dat vergelijkbaar is met Google’s desktop search back in de early days.

Een ‘no-brainer’ voor marketeers om hier op in te spelen, zou je denken. Niets is minder waar… Brands in Nederland missen massaal de boot (idem voor mobile display advertising, zie: ). Vaak gewoon door onjuiste inzet van mobile search advertising (in Google Adwords) en het gebrek aan kennis aangaande mobile SEO. Gevolg: irrelevante zoekresultaten die leiden naar sites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn en campagnes die niet zijn afgestemd op de context van de mobiele gebruiker.

Hoog tijd dus om de vijf meest voorkomende misvattingen over mobile search uit de wereld te helpen. Vandaag deel 1.

Misvatting 1: Mobile search = desktop search
Op een of andere manier leeft onder marketeers de volgende opvatting: “Mobile search, dat is/werkt toch gewoon hetzelfde als onze desktop search? Kwestie van een vinkje aanzetten in Adwords.” Uh nee, not at all! Het aantal mobiele zoekopdrachten piekt namelijk niet alleen op een ander moment als desktop, maar de gebruiker bevindt zich in een compleet andere context en heeft een andere zoekintentie.

Google 2011: Search traffic by Time of Day

Het feit dat een mobile device GPS aan boord heeft, 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten lokaal is en Google mobiel-specifieke advertentie extensies aanbiedt (zoals click-to-call, route plannen, etc.), betekent dat er een nieuw speelveld in de wereld van zoekmachine marketing is ontstaan. Met nieuwe kansen en mogelijkheden voor adverteerders om bijvoorbeeld de ‘shopping consumer’ naar hun ‘brick ‘n mortar’ stores of favorite mobiele sites te leiden.

Benader je mobile search exact hetzelfde als desktop search, speel je niet in op de lokale en actiegerichte context van de mobiele gebruiker en leidt je hen naar een site die niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Gevolg: geen optimale brand experience voor de consument (hoog weigeringspercentage) en geen optimale ROI voor de adverteerder.

Gelukkig zijn er in Nederland enkele brands die dit wel beginnen te snappen. KLM voert bijvoorbeeld een separate mobiele Adwords campagne met mobiele landingspagina’s.

Separate mobiele Adwords campagne KLM

Wel zonde dat wanneer ik op mijn smartphone in Google zoek naar ‘vliegticket parijs’, KLM me dezelfde advertentie toont en dus naar Londen 'stuurt'…

Dave Kruizinga is CEO en Founder van Mobile Search Company


Mobile Marketing Nederland 2012 (www.MobileMarketingNederland.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie