Veranderingen in Social media gebruik: separate the Biz from the Buzz

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week kwam ik op het blog van een rapport tegen van .Bizz en Social media Today, geschreven door Josh Gordon. De whitepaper kijkt vooruit naar de toepassingen van Social media binnen het bedrijfsleven, erg interessant. Bij deze van voor Molblog een samenvatting.

'A shift is comming', dat is de openingszin van de whitepaper, waarmee de verschuiving in het gebruik van Social media wordt bedoeld van marketing & PR kanaal naar een kanaal dat uitstekend geschikt is voor klantenbinding, leadgeneratie, klantcontact en klantinteractie.

Volgens Josh zijn er 4 trends die deze verschuiving bewerkstelligen

  1. Bedrijven hebben in het verleden het gebruik van Social media onder hun potentiële klanten onderschat.
  2. In economisch slechte tijden is het NOG belangrijker aan klantenbinding te werken.
  3. Social media is Mainstream geworden.
  4. Er is een breuk geweest in traditionele leadgeneratie kanalen.

Doelstellingen en gebruik Social media

Zoals zojuist al gezegd, en in de grafiek hieronder duidelijk zichtbaar is, wordt Social media nu nog voornamelijk ingezet voor branding en PR doelen. Wat me op valt is het nog lage percentage bedrijven dat Social media voor interne communicatie gebruikt. Dit zie ik zelf namelijk als een van de allerbeste toepassingsmogelijkheden van Social media.

In de tweede grafiek is mooi weergegeven welke functies van Social media bedrijven willen gaan ontdekken. Ook hier scoren branding en PR nog hoog, maar leadgeneratie (salessupport) is wel erg gestegen. Ook hier valt het dramatische cijfer dat Social media voor interne communicatie wil gaan gebruiken me erg tegen.

Hierna beschrijft Josh een zeer bewonderenswaardig verschijnsel, wat in gaat tegen de algemene opinie. Kleine bedrijven maken meer gebruik van Social media dan grote bedrijven blijkt uit onderzoeken. En dat terwijl toch werd gedacht dat Social media inspanningen vooral bedoeld waren voor de grote jongens….niet dus! Grote bedrijven gebruiken (logischerwijs) Social media wel meer voor intern gebruiken dan hun kleinere broertjes.

De diverse gebruikte tools

Social media gebruik binnen bedrijven wordt gedomineerd door Linkedin, Facebook, Twitter en Blogs. Kijk vooral eens naar de enorme aantallen die Twitter NU AL heeft weten te veroveren. Op de vraag welke tool bedrijven het meest overwegen om in te gaan zetten, komt Blogs als eerste naar voren, met Twitter als goede tweede.

Wat wel leuk is om te vermelden is dat Josh ook onderzoek heeft gedaan naar het gebruik van Twitter door bedrijven op extern en intern gebied. Voor mensen die zoekende zijn naar toepassingsmogelijkheden voor Twitter in zakelijk opzicht, wellicht geven de onderstaande figuren je een idee.

Zoals te zien was worden ook Social networks zoals Facebook/Linkedin veel ingezet door bedrijven. Deze worden dan vooral ingezet voor de volgende doeleinden:

  1. Voor Sales, maar dan met name gericht op behouden van klanten en het bouwen van klantrelaties.
  2. Voor marketingdoeleinden, en dan met name het de wereld insturen van promotionele organische berichten, en het op de hoogte blijven van consument trends.
  3. Public relations, waarbij de nadruk wordt gelegd op het onderhouden van een bedrijfspagina, het verspreiden van persberichten, reputatiemanagement en contacten met de pers/bloggers.
  4. Voor intern gebruik, waarbij de nadruk ligt op het delen van informatie, en het bij elkaar houden van projectteams enz.

Hele whitepaper lezen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie