Vea onderzoekt latere betalingen klant aan bureaus

Grote adverteerders betalen hun bureaus steeds later. Internationaal een issue en dus speelt het ook in Nederland. De Vea gaat onderzoeken hoe erg het hier is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar rinkelden de in de States de alarmbellen bij de American Association of Advertising Agencies (AAAA). Procter & Gamble en Mondelèz kwamen met een statement naar buiten dat ze de betalingstermijn aan hun communicatieadviesbureaus gingen verlengen. P&G ging van 45 naar 75 dagen, Mondeléz zelfs van 90 naar 120 dagen. Een vervelende kwestie voor reclame- en mediabureaus die na een lange crisisperiode net de economie en business weer zien aantrekken.

Ceo Nancy Hill van de AAAA zei toen al dat als een groot bedrijf als Procter & Gamble deze stap zet en ook openbaar maakt, dit andere marketeers de vrije hand geeft om soortgelijke overeenkomsten door te drukken. Ook WPP-baas Sir Martin Sorrell meldde dat de reclame-industrie zich grote zorgen maakt om de kwestie.

Het betalingsissue speelt mondiaal, zo is gebleken. En dus ook in Nederland. Verschillende bronnen melden dat. Soms is de betalingstermijn opgeschroefd naar 90 dagen, soms zelfs naar 120 of 150. Een cashflowprobleem lonkt. 

Signalen
De vraag is overigens of de Nederlandse reclame-industrie iets kan ondernemen, omdat het probleem hoofdzakelijk bij internationale adverteerders ligt. Vea-directeur Cees Wijnnobel bevestigt: ‘Wij hebben ook de indruk dat de betalingstermijn van een aantal opdrachtgevers steeds langer wordt. De Vea krijgt die signalen namelijk ook, maar we kunnen dat nog niet met cijfers staven. We gaan dat binnenkort wel doen. Op basis van die uitkomsten kijken we welke stappen we kunnen ondernemen.’
Wijnnobel zegt dat het veldwerk voor dit onderzoek deze en volgende maand wordt gedaan. ‘Op 21 mei, tijdens de algemene ledenvergadering, zullen we de uitkomsten presenteren. Dat doen we overigens in een groter geheel, want er spelen meer financiële zaken.’

PMA-directeur Johan Smit zegt ook dat ‘sommige bureaus door bepaalde klanten’ geconfronteerd worden met langere betalingstermijnen. ‘PMA stelt zich op het standpunt dat alles wat met contracten tussen bureau en adverteerder heeft te maken een individuele zaak is en dus geen collectieve PMA-aangelegenheid. Dus in tegenstelling tot de Vea zijn wij hier geen rol voor onderzoek.’

Hoe gaat adverteerdersbond BVA om met dergelijke zaken? Een woordvoerster zegt dat de bond geen commentaar kan geven ‘omdat dit een zaak van de adverteerders zelf is’.

Beeld: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie