Premium

Unilever gebruikt iBeacons andersom: offline shopper data voor mobiele ads

Het bedrijf brengt in kaart hoe vatbaar consumenten in de winkel zijn voor een merk, om ze daarna met relevante advertenties te benaderen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Unilever deed een test in Stockholm, in samenwerking met bureau Mindshare en dataspecialist Glimr.

Nieuwe soep proberen

Het ging om een bus van Knorr waar mensen een nieuwe soep konden proberen. Retargeting ging als volgt: de eerst volgende keren dat de bezoeker van de free sampling de app van de Zweedse krant Aftonbladet opende, zag hij een mobiele Knorr-advertentie met coupons. Zo werden de mensen aan de campagne herinnerd en werd Knorr gepercipieerd als modern merk.

Nieuwe ontwikkeling

De iBeacons die worden ingezet om offline data in kaart te brengen voor mobile ads, dat is volgens The Drum een nieuwe ontwikkeling. De meeste tests met performance-driven beacons richten zich op merkbouwen.

Door met een media-eigenaar (in dit geval de Zweedse krant) in zee te gaan, kan Unilever op een efficiëntere kostenwijze met klantdata omgaan, zonder intern met silos te ontwikkelen, schrijft The Drum. Een extra afdeling die zich met beacons bezighoudt is dan niet nodig.

The Foundry

Dit initiatief komt voor uit een Unilever-hub genaamd The Foundry, waar technische projecten worden bedacht.

De Knorr-campagne geeft Unilever informatie over de impact van merkcampagnes in het stimuleren van winkelbezoek. Een betere connectie tussen offline en online dus.

Om mensen te targeten terwijl ze in een winkel zijn, geeft geen ideale user experience, vindt Unilever. In plaats van deze pushmethode, richt het bedrijf zich met dit iBeacon-project op een pullbenadering.

Technologie wordt ingezet om inzicht te krijgen in het offline gedrag van consumenten om zo de communicatie met hen te customizen. Een meer persoonlijke benadering moet leiden tot een betere ROI.

Unilever wil in 2015 de advertentiekosten terugbrengen nadat het zag hoe goedkopere, maar meer gerichte methoden goed waren voor de omzet.

Bron

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie