UM: ‘Social Media steeds meer gebruikt voor zelf-promotie’

UM constateert een toename van het actieve gebruik van social media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Enerzijds een stagnatie van het passieve gebruik (het bekijken van online video en het lezen van blogs) van social media en anderzijds een toename van het actieve gebruik (het uploaden van foto’s en het schrijven van blogs) ervan. Dat is een van de conclusies die mediabureau UM presenteert in het vierde deel van een serie onderzoeken naar het gebruik van Social Media. Het onderzoek beslaat, naast Nederland, 37 landen en heeft een steekproef van bijna 23.000 actieve internetgebruikers van 16-54 jaar.

Uit de resultaten blijkt dat maar liefst 65 pct van de actieve internetgebruikers actief zijn/haar netwerkprofiel beheert, tegen 57 pct vorig jaar. De content die zij daarbij plaatsen wordt niet alleen rijker (35 pct heeft wel eens een video geüpload) maar ook persoonlijker. Zo heeft 26 pct wel eens zelf een video gecreëerd en op internet geplaatst. Consumenten uploaden steeds vaker foto’s en video’s op hun sociale netwerk pagina’s (zoals Hyves, Linkedin en Facebook) in plaats van op sites die hier speciaal voor zijn ingericht (zoals Flickr en Youtube).

In voorgaande jaren was de belangrijkste activiteit het zoeken naar (oude) vrienden/relaties en het uitbouwen van het netwerk. In 2009 is dit het delen van informatie en foto’s met het (inmiddels opgebouwde) netwerk. De belangrijkste motivatie om actief bezig te zijn met social networking en het plaatsen van content is tweeledig: de behoefte om deel uit te maken van een gemeenschap en de behoefte aan zelfpromotie en zelfexpressie. Het onderzoeksrapport is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie