Hiervoor wordt samengewerkt met de Nederlandse start-up SAAM. Met deze nieuwe dienst wil de NPO programmamakers en publiek dichter bij elkaar brengen. Het Eurovisie Song Festival is een van de eerste programma's waarvoor de techniek wordt ingezet. Ook De Wereld Draait Door, Pauw en Draadstaal zullen gebruiken maken van deze nieuwe technologie.
In Nederland gaat zo’n 40% van de totale twitter-conversatie tijdens piekuren over tv. Programma’s als Boer zoekt vrouw en Wie is de mol? zijn regelmatig trending topic. De opkomst van online video schept nieuwe mogelijkheden om tv en sociale media met elkaar te verbinden en daarmee de betrokkenheid van het publiek bij programma’s te vergroten. Omroepen en programmamakers kunnen op deze manier makkelijk en snel de impact van programma’s meten en het publiek kan informeren over de onder hen levende overtuigingen, opvattingen en interesses.
De nieuwe online dienst van de NPO toont in real-time het twitter-verkeer op het scherm naast de video van de uitzending. Grafieken visualiseren de discussie voor het publiek, ook na uitzending is de conversatie rond een tv-programma nog te zien. NPO benadrukt dat dit gebeurt in lijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Twitteraars kunnen altijd hun tweets verwijderen.
Programma’s die meedoen aan de proef:
NPO 1
De Wereld Draait Door (VARA), elke werkdag, 19.00 uur
Pauw (VARA), elke werkdag, 23.00 uur
Eurovisie Songfestival (AVROTROS), vanaf dinsdag 19 mei, 21.00 uur
NPO 2
Brandpunt (KRO), elke dinsdagavond, 20.25 uur
De volmaakte mens (VPRO), elke woensdag, 23.00 uur
ZEMBLA (VARA), elke woensdag, 20.25 uur
NPO 3
Draadstaal (AVROTROS), vanaf woensdag 20/5, 21.05 uur
Hufterproef (EO), vanaf woensdag 20/5, 20.30 uur
Bij Dino in de straat (NTR), vanaf woensdag 25/5, 22.00 uur
Finale Champions League (NOS), 6 juni, 20.15 uur
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!