zinkend schip
Nokia is een zinkend schip. Dat schreef Stephen Elop, de nieuwe CEO van Nokia, in een brief naar alle medewerkers. Elop is afkomstig van Microsoft en het is zijn taak om het noodlijdende bedrijf te redden. Elop noemt Nokia een 'burning platform': ‘Wat gebeurde er bij Nokia toen onze concurrenten het vuur aanwakkerden? We raakten achterop, we misten de grote trends, we verloren tijd. We dachten dat we de juiste beslissingen namen, maar met de kennis van nu zien we dat we jaren achterlopen.’ Elop verwoordt wat trendwatchers al jaren, als roependen in de woestijn, aangeven. Wie niet aangesloten blijft op trends en ontwikkelingen, verliest het contact met de consument en uiteindelijk ook marktaandeel.
BP #oilspill
Verbonden zijn met de tijdgeest, met de stemming van mensen, markten en in de maatschappij is niet alleen moeilijk voor Nokia. Meer bedrijven doen hun best om tegen de geest van de tijd in te gaan. Rond de eeuwwisseling onthulde BP een nieuw groen logo als onderdeel van een rebranding operatie. Het logo in groen, wit en geel was vormgegeven om de betrokkenheid van BP (Beyond Petroleum) bij duurzaamheid en alternatieve energie mee uit te dragen. Na de ramo in de golf van Mexico vroeg Greenpeace mensen om een nieuw logo voor BP te ontwerpen: Rebranding BP. Bij de winnende logo druipt het vrolijke zonnetje van de zwarte olie. De hashtag #oilspill en de verdronken zwanen van BP zullen nog jarenlang rondzweven op het wereldwijde web en in de hoofden van mensen.
Darfurnica
De kredietcrisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt wat het effect is van bestuurders die niet het maatschappelijke, maar hun eigen belang najagen. Na kritiek leverden topman Jan Hommen en zijn medebestuurders van ING Bank zijn bonus over 2010 alsnog in. Hommen schreef dat zijn stap duidelijk moet maken dat ING zijn klanten centraal stelt. ‘Daar moet onze aandacht op gericht zijn.’ Andere blijven blind voor de geest van de tijd. Louis Vuittion spande een rechtzaak aan tegen Nadia Plesner, een Deens kunstenares die in Amsterdam een opleiding aan de Rietveld Academie volgt. Op haar schilderij 'Darfurnica' (vrij naar Picasso's Guernica) is een Afrikaans kind met een witte Louis Vuitton-tas te zien. Met het schilderij wilde Plesner haar verbazing tot uiting brengen over het feit dat een humanitaire ramp als die in Darfur in de pers maar weinig aandacht krijgt. Wat een gewonnen race leek, pakte anders uit. Plesner won de rechtszaak en Louis Vuitton verloor de sympathie van veel consumenten.
trends to brands
In 'Van Trends naar Brands' (Kluwer 2001) beschreven Hilde Roothart van Trendslator en Wim van der Pol een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Tien jaar later is het tijd om terug èn vooruit te kijken. Ziehier een nieuwe, digitale versie van deze bestseller, maar dan voor een nieuw decennium. En we noemen het 'trends to brands', voor de toekomst van je merk. Wat is de toekomst van jouw merk?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!