Wat zijn volgens Campbell de belangrijkste ontwikkelingen geweest binnen de mobiele advertentiemarkt in 2012?
Populairste advertentie formaat Of je het nu de adhesion ad noemt (US), de sticky ad (UK) of zoals we in Nederland graag zeggen de floor ad, het was in 2012 in ieder geval het populairste formaat voor mobiel adverteren. Niet geheel verwonderlijk want de floor ad laat een hoge engagement rate zien. Deze rating laat de eerste interactie zien van de gebruiker met een mobiele uiting. Deze eerste interactie kan verschillend en voor mobiel kenmerkend zijn geweest. Bijvoorbeeld een tap (tik), swipe, move of shake interactie tellen allemaal als eerste interactie binnen de engagement rating. Voor de floor ad laat deze rating cijfers zien van 2,3% tot 14,7% en bewijst hiermee zijn waarde voor vele mobiele adverteerders en dat tegen prima tarieven. Ook de expandable ad, een formaat waarbij gebruikers met een tap (tik) op banners de advertentie laat uitklappen over het hele scherm, blijkt een zeer gewild en goed presterend mobiel advertentieformaat. De expandable ad heeft als bijkomend voordeel dat bij een volledig uitgeklapt formaat er veel ruimte is om informatie te delen met gebruikers. Bijkomend voordeel is dat hiermee direct een veelgehoorde drempel voor adverteerders wordt weggenomen. Het laat zien dat mobiele schermen wel geschikt en groot genoeg zijn om consumenten een commerciële uiting te laten zien.
Data, statistieken en meetmethodesMobiel vraagt om andere en nieuwe methodes om te meten. Inmiddels heeft AdGibbon verschillende technieken in gebruik om het effect van mobiele advertenties aan te tonen. Het is mogelijk de dwell time te meten, tijdsbesteding tussen het openen en sluiten van een advertentie. Dit ligt nu gemiddeld tussen de 5 seconden tot 1 minuut, afhankelijk van de gebruikte uiting. Daarnaast is inzichtelijk of en hoelang video’s worden bekeken in mobiele formaten en of uitingen worden gedeeld via social media.
Toename mobiele adverteerders 2012 leek het omslagpunt te betekenen voor mobiele advertenties in Nederland, ruim 50 campagnes werden ingezet op dit medium. De top 10 van mobiele adverteerders kwamen uit de volgende segmenten:
- Financieel
- Retail
- Entertainment
- Automotive
-Telecom
- Tech
Toename campagnebudget mobielBudgetten voor campagnes op mobiel bereikte een gemiddelde van € 25.000 per campagne in 2012, de grootste media-budgetten bedroegen € 75.000 tot € 100.000. Deze budgetten waren inclusief uitgaven voor bereik op smartphones, in app advertenties, mobiele browser en tablets. De overtuiging is dat de toename van deze budgetten de verschuiving laat zien van televisie en in mindere gevallen, print budgetten naar mobiele inzet.
Appsession2012 was het jaar dat de liefdesverhouding tussen adverteerders en de mobiele apps een nieuw hoogtepunt bereikte. Er was een sterk toenemende vraag van adverteerders om te adverteren binnen apps. Deze gelukkige verhouding is zeker te rechtvaardigen omdat de CTR op banners binnen apps 20% tot 60% hoger is dan de CTR van banners getoond binnen een mobiele browser. Helemaal als de app MRAID compliant is, waardoor de tijd die het vraagt om een uiting live te zetten heel klein is.
Nederland MRAID compliant in 2013Het is onze voorspelling dat het grootste deel van de in Nederland populaire apps MRAID compliant zijn tegen het einde van 2013. App-ontwikkelaars, advertentienetwerken en uitgevers gaan hun apps inrichten volgens de standaard en daarmee toegankelijk maken voor de nieuwste technologieën zodat mobiele campagnes in Nederland met een grotere schaalgrootte en sneller ingezet kunnen worden. Wie zich afvraagt of investeringen die hierbij wellicht gevraagd worden het wel waard zijn, doet er goed aan om te kijken naar de hoeveelheid mobiele campagnes op De Telegraaf. Deze uitgever was in 2012 de grootste uitgever die zich hield aan de IAB MRAID standaard. Zowel IOS, Android en Tablet en ook hun Apps waren in 2012 MRAID compliant.
Groeiende markt en nieuwe spelersIn 2012 nam de concurrentie binnen de mobiele advertentiemarkt flink toe. Bedrijven paste hun propositie aan om in te spelen op de nieuwe mogelijkheden, maar ook nieuwe bedrijven betraden de mobiele advertentiemarkt. Zo opende het Zweedse Widespace een kantoor in Amsterdam met aan het hoofd Keith Ta. Nakko media breidde het team uit met Thomas Reuser afkomstig van Adfab en Rachel de Jonge voorheen werkzaam bij Ice mobile. Een traditionele online partij als WebAds heeft mobiele reclame inmiddels ook omarmd en ziet de potentie en bevestigt dit door de benoeming van Babs van Gisbergen als Product Developer Mobile. InnerActive is bezig met het bouwen van een grote exchange met duizenden apps aangesloten om hiermee een aanwezigheid in Nederland te creëren. Door zich te conformeren aan het in Nederland gangbare ‘publisher paid’ betaal model onderschrijft InnerActive zijn serieuze interesse in de Nederlandse mobiele markt. Tenslotte heeft Semilo zijn mobiele positie versterkt door een grote hoeveelheid tablet inventory aan te bieden in een markt waar tablet penetratie extreem hoog is.
Mobile First2012 bracht ons grote campagnes van adverteerders als De Bijenkorf, Suzuki en The Dark Knight Rises van Warner. Bij campagnes van deze adverteerders zag je dat online campagnes de basis vormde voor de mobiele campagnes, met goede resultaten tot gevolg. Onderstaand enige benchmarks van mobile rich media formaten.
Rich Media BenchmarksHoogste CTR 15%
Hoogste 2e klik - 2,5%
'Plakken' Rate - 27 %
Best scorende segmenten:1. Tech - 14,7% CTR
2. Automotive - 6,8%
3. Detailhandel - 4,58%
Uitdagingen voor uitgevers en adverteerders in 2013De belangrijkste uitdagingen en kansen in 2013 zijn gelijk aan vorig jaar. Standaardisatie is nog steeds de sleutel, en het daaraan gekoppelde creëren van schaalgrootte. Uitgevers en advertentienetwerken moeten de verantwoordelijkheid op zich nemen en er zorg voor dragen dat hun Apps MRAID compliant zijn. Waarmee adverteerders het eenvoudiger wordt gemaakt om hun uiting te vertonen op een grote verscheidenheid van schermen en bronnen. Adverteerders in 2013 moeten er zorg voor dragen dat hun mobiele uiting goed zichtbaar is op alle mogelijke mobiele schermen. Het automatisch schalen van uitingen naar elk gewenst mobiel apparaat en scherm is van groot belang bij het implementeren van mobiele campagnes en draagt in grote mate bij aan de tevredenheid van consumenten over een mobiele uiting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!