De grootste Nederlandse adverteerders blijken veel kansen te laten liggen op internet.
Opvallend is dat branches die voor hun omzet in toenemende mate afhankelijk zijn van internet, relatief slecht vindbaar bleken te zijn voor zoekmachines.
Search Engine Mediabureau Checkit deed in samenwerking met de Universiteit van Tilburg voor het Tijdschrift voor Marketing onderzoek naar de vindbaarheid van de websites van de 100 grootste adverteerders in Nederland bij zoekmachines. Het zijn opmerkelijke uitkomsten. Zo behaalden 68 van de 100 organisaties uiteindelijk een score van minder dan 50 procent van de maximale vindbaarheidsscore.
De vindbaarheidsscore is door de Tilburgse onderzoeker samengesteld uit elf criteria waar elke adverteerder aan moet en kan voldoen om vindbaar te zijn op internet.
Voor de 100 grootste adverteerders die in het onderzoek zijn opgenomen, is ook gekeken naar de wijze waarop men met onlinepubliciteit omgaat. De kosten van een onlinepublicatie zijn laag, maar kunnen een merk veel positieve publiciteit opleveren. Bovendien levert het linken vanuit een persbericht naar uw website vaak meer kwalitatief bezoek op. Dit komt zowel de linkpopulariteit als de vindbaarheid ten goede.
De toptien van de top100 adverteerders vindbaar op internet
(Plaats, adverteerder, branche, eindscore vindbaarheid en ranking totaal mediabudget)
1 Wehkamp retail 92,2% 63
2 Telegraaf Dagblad media 81,4% 30
3 RTL Nederland media 76,0% 37
4 Orange telecom 75,2% 53
5 Entertainment (P) telecom 75,2% 13
6 PCM Landelijke Dagbladen media 74,8% 92
7 Ministerie van Verkeer & W.Staat overheid 74,0% 94
8 Ministerie van Defensie overheid 73,5% 31
9 Etos retail 71,5% 56
10 Albert Heijn supermarkten 71,5% 5
De complete top100 adverteerders en hun vindbaarheid op internet staan in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!