Het Amsterdamse bedrijf Galatrada brengt het kinderdrankje opnieuw op de markt.
Tjolk was een populair kinderdrankje, dat vanaf de jaren zeventig te koop was, maar in 1984 van de markt werd gehaald.
De verpakking was heel herkenbaar: de dieren op de verpakking hadden een rietje in hun mond en aan de kleur kon je zien welke smaak het was: aardbei (konijn), banaan (aap), melk (koe), chocolade (beer).
Niek Nielen van Galatrada wil zich richten op nostalgische gevoelens bij ouders die Tjolk nog kennen uit hun jeugd, zegt hij tegen Het Parool.
De pakjes komen met de toen populaire diertjes op de verpakking terug.
Jumbo
Vanaf volgende maand, zo half september is Tjolk te koop bij Jumbo, vanaf 1 oktober bij de supermarkten van Plus.
Met Albert Heijn is hij nog in gesprek, meldt Nielen aan Het Parool.
Hij wil inspelen op de hang naar gezonde producten door aan de melk en de 15% fruit weinig suiker toe te voegen,' zegt hij.
Tjolk wordt wel duurder, maar zal wel minder ongezond zijn dan concurrenten Fristi en Yogho!Yogho!, schrijft de krant.
Derde leven
Het Parool meldt dat het een tweede leven krijgt, maar het is eigenlijk een derde leven.
Sjoerd Stouten kocht in 2008 de merknaam Tjolk van Friesland Foods. Zijn plan was om het merk in 2010 te herintroduceren, maar zonder geur, kleur en smaakstoffen en ecologisch gecertificeerd.
Stouten zocht voor de herlancering van het merk naar directe interactie met consumenten. Hij wilde Tjolk als sterk A-merk in de schappen plaatsen naast concurrenten als Fristi en Chocomel.
Via het Tjolk testlab en online enquêtes verzamelde Stouten informatie, en er werden smaaktesten gehouden. Via internet moesten er `fanbases` komen.
Hij ontwikkelde zo’n 12 conceptvarianten. Er zou een ‘classic line’, komen met de originele smaak van Tjolk uit de jaren tachtig.
Het was de bedoeling dat er nieuwe slogans gebruikt zouden worden en de slogan 'Tjolken kun je overal en altijd', in zwang zou komen.
Maar toen het op de markt kwam, leek het niet erg op de oude Tjolk.
Birgit Kamp schreef in 2010 op MarketingOnline over Tjolk:
‘Bij Tjolk overigens verwijst de illustratie op de nieuwe kartonnen verpakking – die men uit duurzaamheid-overwegingen heeft gekozen – bewust naar het verleden, door de afbeelding van de traditionele glazen fles van het merk’.
En in augustus 2010 werd het alweer van de markt gehaald, omdat het goedje snel zou bederven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!