Tijdschriften doen wat met lezers...

Print ligt onder druk, ook al komen er alsmaar meer tijdschriften en kranten bij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de strijd met andere reclamemedia moet je dan bewijzen dat je product gezien, gelezen en gewaardeerd wordt.

En dat tijdschriften lezers aanzetten tot actie.

Dat is dan ook een van de belangrijkste conclusies uit het gisteren gepresenteerde onderzoek van Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond en mediabureau Starcom.

Uit deze Magazine Engagement Study blijkt dat maar liefst 75 procent van de 'engaged' tijdschriftenlezers (lezers met een sterke bladbinding) wel eens een winkel of een website bezoekt na het zien van een advertentie in hun blad. Ruim 55 procent koopt daadwerkelijk een product of probeerde een dienst uit.

Het is overgens voor het eerst dat in Nederland uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect van Umfeldplanning en advertenties op de 'engaged' tijdschriftenlezers.

De GPT nam eind vorig jaar het initiatief om samen met mediabureau Starcom het effect van Umfeldplanning en advertenties op de engaged tijdschriftenlezers te onderzoeken.

In het onderzoek zijn ruim 2000 respondenten betrokken. Corina Soethof, marketing director GPT: 'Hoewel engagement in communicatieland een bekende term is, was nog onvoldoende duidelijk wat de impact ervan is op advertenties en hoe je engagement dus kunt benutten om maximaal rendement uit je advertentiebudget te halen.'

Soethof weet wie haar broodheer is: 'Uit dit onderzoek blijkt de ongekende kracht van tijdschriften. Het blijkt dat lezers engaged zijn met tijdschriften, niet alleen met artikelen maar ook met advertenties. Tijdschriftadvertenties zetten aan tot actie en kunnen lezers informeren en inspireren. Het engagement van de lezer biedt dus een belangrijke meerwaarde voor adverteerders'.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 75 procent van de engaged lezers bewust tijd vrij maakt om een tijdschrift te lezen, 63 procent leest zijn tijdschrift van voor naar achter en 60 procent zegt het tijdschrift te bewaren om er later nog iets in op te zoeken.

Voor de grootste groep geldt dat tijdschriften zorgen voor ontspanning (87), informatie (79) en inspiratie (70). Verder vinden lezers het vooral belangrijk dat advertenties passen bij het tijdschrift (75) en bij de lay-out van het tijdschrift (61).

Het hele onderzoek (in pdf) is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie