Hoe staat het er voor met marketing in Nederland?
Levi was niet onverdeeld positief.
'Het vak is het afgelopen jaar niet makkelijk geworden', begon Levi.
'Het marketingbudget daalt, marketing is het putje van de onderneming geworden. De directie zegt dat er helaas geen geld is en het marketingbudget is dan het meest flexibel. Dat is jammer, want het wordt dus nog steeds niet gezien als een investering.'
'Ik zie ook dat een steeds groter deel van het marketingbudget naar retail gaat. Je ziet nu dat narrow casting enorm in de belangstelling staat en retailers zijn slim genoeg om het marketingbudget van de merkfabrikanten te kapen om narrowcasting mogelijk te maken. Het mag en kan toch niet zo zijn dat de retailers onze budgetten bepalen?'
'Een ander punt is de toegenomen transparantie. Consumenten kijken zo door ons heen. Vraag aan 20 tot 25-jarigen wat ze van een nieuw yoghurt-concept vinden en ze zeggen: ik houd van yoghurt met een smaakje, maar wel tegen een lage prijs. Mensen prikken genadeloos door alle marketingpoeha heen. We moeten het merk weer tot leven laten komen willen we dat overleven.'
'Wie denkt er nog aan morgen? De korte termijnresultaten prevaleren overal. De meeste marketeers menen dat ze voor morgen werken, maar de directie zegt gewoon dat ze de profit zeker willen stellen en halveren het budget voor marketing. Er is wel geld binnen ondernemingen, maar niet voor marketing.'
'We zijn ook steeds sneller buiten adem. Elk product kan inmiddels overal verkocht worden. Scapino verkoopt meer cd's dan de Free Record Shop. De marketeer gaat daardoor steeds schichtiger om zich heen kijken. De concurrentie is groot en geen kanaal is nog heilig. De marketeers zijn druk en moe. Ze kijken om zich heen om hun positie veilig te stellen. Ze letten op of ze niet worden aangevallen en kijken niet meer naar de markt.'
'Er is nog wel hoop, want innovatie loont nog steeds. Maar je moet het wel op een snelle manier naar de markt brengen. Alleen als je nieuwe dingen doet, maak je nog kans.'
Aldus de Nima-voorzitter, die wees op de 10 genomineerden voor de Nima Marketing Jaarprijs als inspiratiebron, want daar is wel risico genomen en wordt success geboekt.
Geen echt positieve boodschap dus van de marketeersvoorzitter, maar het is wel het beeld, zoals ik dat de afgelopen jaren ook uit onze Grote Marketing Enquetes naar voren heb zien komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!