Snoepreclame niet in de ban

De voedingsindustrie mag zijn reclame voor snoep, frisdrank en hamburgers blijven richten op kinderen onder de twaalf jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Tweede Kamer tekende zich maandag geen meerderheid af voor een verbod op snoepreclame dat is gericht op kinderen. Alleen PvdA en SP zijn voor het plan, andere partijen willen niet verder gaan dan het uitoefenen van grote druk vanuit de overheid om dit te regelen. Ook het kabinet voelt niets voor een verbod.

CDA'er Sabine Uitslag noemde een reclameverbod symboolpolitiek. In haar ogen zijn het vooral de ouders die uitmaken wat hun kinderen naar binnen werken. Daar komt nog bij dat een verbod op tv-reclame allerlei andere advertenties voor ongezond voedsel ongemoeid laat.

Khadija Arib (PvdA) wees erop dat de Consumentenbond en de voedingsindustrie al jaren in de clinch liggen over de snoepreclame. Het lukt ze maar niet daar een afspraak over te maken. Ze concludeert dat zelfregulering niet werkt. Coalitiegenoot ChristenUnie vindt wel dat het kabinet het initiatief moet nemen om een overleg tot stand te brengen, maar denkt nu niet aan een reclameverbod.

De Kamer vindt wel dat jongeren ook op school veel meer moeten bewegen, Over de hele linie vinden de partijen dat het kabinet het probleem van overgewicht wel wat voortvarender mag aanpakken.

Bron: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie