Dat meldt het NOS Journaal. Vooral bij reclame voor jonge kinderen, die het verschil niet kunnen zien tussen wat echt is en wat niet, gaat de branche extra opletten. Zo mogen kinderen door de reclame niet aangezet worden tot overmatige consumptie van het snoepgoed.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie FNLI antwoord daarmee op een oproep van de Hartstichting, de Nierstichting, de Diabetisvereniging, de Consumentenbond en wetenschappers aan het kabinet om reclame voor snoep en chips te verbieden van zeven uur 's morgens tot negen uur 's avonds. Ze schreven daarover een brief aan minister Klink van Volksgezondheid.
De fabrikanten zeggen wel dat reclame er niet alléén de oorzaak van is dat kinderen dikker worden. Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, vindt de Consumentenbond en de Hartstichting bijna onverantwoordelijk door alleen maar te hameren op reclame. ‘Daardoor gaan ze voorbij aan de complexiteit van het probleem’, aldus Den Ouden.
De ministers Klink en Rouvoet hebben nog geen reactie gegeven op het voorstel voor een verbod. Ze willen eerst met de branche praten over aanscherping van hun regels.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!