Premium

RTL ruim bovenaan, Verslaafd en Chantal Blijft Slapen in top 5

Het marktaandeel van RTL Nederland schoot omhoog in week 44. RTL4-programma’s bezetten de eerste vijf plaatsen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het marktaandeel van RTL4 in 20-49 kwam in week 44 uit op 22,2 procent (20,7 in week 43). Dat was onder meer te danken aan nieuwe programma’s als Chantal Blijft Slapen en Geef Mij Nu Je Angst en het teruggekeerde Verslaafd.
RTL4 had 7 programma’s in de kijkcijfer top-10 en 11 in de top-15.




Het marktaandeel van NPO1 bleef redelijk stabiel met 13,8 (+0,1) en dat van derde zender SBS6 groeide van 8,7 naar 9,1 procent. Ook RTL5 zag het aandeel groeien: van 6,4 naar 7,6. RTL7 en NPO3 vielen weer terug, omdat er geen live voetbal was.

Bij de zendergroepen torende RTL Nederland boven de rest uit met 36,9 (was 35,2). Ster (NPO) viel terug naar 21,5 (was 24), SBS Broadcasting daalde licht van 20,2 naar 19,6. De BrandDeli-zenders boekten flinke winst van 8,3 naar 10,2 procent.



Best bekeken
Bij de populaire programma’s in 20-49 vijf RTL4-programma’s bij de eerste vijf. Het eenmalige jubileumprogramma Ik Hou Van RTL behaalde de tweede plaats.




Uitgesteld kijken
Bij uitgesteld kijken geen spectaculaire wijzigingen. Wel is opvallend dat Chantal Blijft Slapen ook hier de top-5 haalt.


 

Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie