Roto Smeets als uitgever van Nieuwe Revu, Playboy en Kijk. Merken die zijn afgestoten door Sanoma, is dat wel slim? Het antwoord daarop is ja, het ziet ernaar uit dat dat heel verstandig is.
Sanoma wil maar 17 kroonjuwelen, variërend van Libelle tot Fashionista, in portfolio houden. De 32 andere titels worden ofwel samengevoegd ofwel verkocht. Onder de belangstellenden zijn uiteraard andere uitgevers maar ook Roto Smeets, met 316 miljoen euro omzet en een EBITDA (winst zonder poespas) van zo’n 7%. Roto is een van de grote drukkers van Europa. De eigenaren zijn 5 Nederlandse grootaandeelhouders, waaronder ING Groep. Waarom zou een drukker glossies, mannen- en sportbladen en nog wat afvallers van Sanoma moeten overnemen?
Concurrentievoordeel
1. Roto Smeets drukt al een groot deel van het portfolio van Sanoma en heeft uiteraard veel belang bij het blijven drukken van deze bladen. Een drukpers is immers duur, je moet zorgen voor een zo optimaal mogelijke bezetting van dat apparaat.
2. Roto Smeets zit als leverancier in de bedrijfskolom waar Sanoma ook in zit. Door de bladen over te nemen, een mooi voorbeeld van voorwaartse integratie, vervalt de forse overhead van Sanoma. Roto Smeets kan efficiënter uitgeven dan Sanoma. De overhead van de drukker is daarnaast ook nog eens behoorlijk kleiner dan die van Sanoma. De potentiële margewinst is dus groot. Roto Smeets is al een voorbeeld van een bedrijf dat streeft naar operational excellence: doelgericht en efficiënt produceren. Het concurrentievoordeel voor Roto Smeets ten opzichte van andere kopers is dat ze costleadership bieden. Simpel gezegd, ze gaan het het langst volhouden in een krimpende markt. Als eigenaar kunnen ze het productieproces, denk aan papier, druktijden etc, nog verder stroomlijnen. Een discussie over 70 grams-papier of 60 grams-opdikkend is dan snel klaar. Zo ook het eventuele agendapunt over een halve dag eerder sluiten met een blad.
Versterken
3. Roto Smeets is echter geen toonbeeld van een uitgeverij. De huidige uitgeefactiviteiten maken maar een klein percentage uit van de genoemde omzet. Bovendien komt dat geld voornamelijk uit de zakelijke markt, niet uit de consumentenmarkt. Dat is toch een totaal andere tak van uitgeven. Met name online marketing is van levensbelang bij het vermarkten van consumententijdschriften. Daar zou Roto Smeets behoorlijk op moeten versterken. Ook de bestaande, maar kleine digitale tak, moet de drukker uitbouwen om potentiële inkomstenbronnen optimaal te krijgen. En ook het rolodexje van de advertentieverkoopafdeling moet met wat kaartjes worden uitgebreid. Mensen die het kunnen zijn er wel: Sanoma ontslaat er 500.
Aantrekkelijke kandidaat
4. Maar ook voor Sanoma is Roto Smeets een aantrekkelijke kandidaat. Ze heeft als hoofdopdrachtgever met haar kroonjuwelen nog wel enige invloed met Roto Smeets als concurrent. Andere uitgevers zullen keiharde concurrentie met Sanoma niet schuwen.
En de redacties en freelancers zijn uiteindelijk ook het best af bij een partij die het het langst kan uitzingen. En dat kan best nog heel lang zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!