Roel Welsing (Triodos) Marketeer of the Year 2013

Gisteravond was de uitreiking van Marketeer of the Year 2013. Dit jaar deden we het anders.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorgaande jaren was de verkiezing van de winnaar geheel in handen van de jury, dit jaar kon ook het aanwezige publiek in het meestemmen.

De beslissing van de jury telde voor 75 procent, die van het publiek voor 25 procent.

En het was spannend, want alle drie de mannen gaven een goede presentatie.

Bijenkorf
Robert Bohemen van de Bijenkorf vertelde het publiek: ‘NPS: hartstikke mooi, maar uiteindelijk gaat het toch om die ene klant die jij tevreden moet stellen.’ Marketing begint altijd bij de klant, aldus de marketingdirecteur.

Bijenkorf doet dat door steeds meer online te gaan (31 miljoen euro omzet wordt uit de winkels gehaald, tegenover 40 miljoen via de online shop).

De site staat op nummer drie als het om bezoek aan merkensites gaat (op een staat VakantieVeilingen, op twee Heineken). De Bijenkorf Mastercard heeft inmiddels een marktaandeel van 12 procent en is daarmee de derde creditkaart van Nederland. ‘Belevenis’, daar gaat het om, zei Bohemen. ‘Alles bij Bijenkorf moet beleving zijn’.

Robert Bohemen

Nico Rijkhoff
Ziggo
Nico Rijkhoff, de marketingman van Ziggo weet het zeker: Ziggo maakt het leven van de consument elke dag een beetje leuker. Nee, hij beweert niet voor geluk te zorgen, maar zorgt er wel voor dat mensen meer en meer met elkaar in verbinding kunnen staan. Paradepaardje is natuurlijk Ziggo Dome dat volgens Rijkhoff precies uitdraagt wat de kabelaar wil zijn: een verbinder. Samen ervaringen delen. En hij gaf aan dat het werkt: 67 procent van de bezoekers van is na een bezoek positiever over Ziggo. De dome zorgt er ook voor dat de consument 42 procent positiever over het merk is gaan denken.

Links: winnaar Roel Welsing met juryleden Elsbeth Eilander en Hans Molenaar

Triodos Bank
Roel Welsing van Triodos Bank gaf in zijn presentatie aan dat ze het slechts één keer op tv hebben uitgezonden. Word-of-mouth en online deed de rest. Het filmpje nadert de 1.000.000 views op YouTube.
‘Marketing’, zei Welsing, ‘heeft ervoor gezorgd dat Triodos Bank een plekje in de reclamewereld heeft veroverd.’ Hij klopte zich op de borst met het feit dat zijn bank een NPS heeft van 50, ‘erg hoog voor een financiële instelling’. Het afgelopen jaar zag ze een groei van 10 procent, 230.000 klanten nu. ‘We zijn de klantvriendelijkste bank van Nederland.’ Dat is volgens Welsing onder andere te merken als je bank bel: je krijgt een echt mens aan de lijn.

Triodos maakt transparant wat er met het geld van de consument gebeurt: ‘Banken houden je geld niet in de kluis! De keuzes die ze maken is essentieel’, aldus Welsing.

NIMA Young Professionals maakte een video van het moment suprême:

Een impressie van de avond:

De drie genomineerden: vlnr Nico Rijkhoff, Robert Bohemen, Roel Welsing

Elsbeth Eilander, chef-redactie Tijdschrift voor Marketing en jurylid

De zaal

Ten behoeve van de inwendige mens

Welsing wordt gefeliciteerd

PIM-voorzitter Hans Molenaar en Elsbeth Eilander

Tijd om te stemmen

De spanning

Applaus voor de winnaar

Een blij Triodos-team

Tijdschrift voor Marketing nummer 6, met het interview met de Marketeer of the Year-winnaar en genomineerden

Marketeer of the Year is een initiatief van Nima, Pim en Tijdschrift voor Marketing. Fotografie: Linda van Wely

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie