Recordsprong in merkwaarde Apple

Interbrand presenteert de Best Global Brands ranglijst. Coca-Cola blijft het meest waardevolle merk ter wereld; Apple neemt de tweede plaats in.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de 13e editie van Interbrand’s Best Global Brands ranglijst debuteert Facebook op plaats 69. Coca-Cola blijft ’s werelds meest waardevolle merk. De top 5 wordt verder gedomineerd door technologiemerken. Met een tweede plek treedt Apple dit jaar voor het eerst toe tot de top drie door prestaties in zowel gevestigde als opkomende markten. Op nummer drie staat IBM. Google (4) zag zijn merkwaarde afgelopen jaar met 26% stijgen, waarmee het bedrijf voor het eerst Microsoft (5) voorbijstreeft op de Interbrand ranglijst.

Nederlandse merken stabiel
Philips toont een groei van 5% in merkwaarde en behoudt met ruim 9 miljard dollar aan merkwaarde zijn 41ste positie in de ranglijst. Zowel Shell (+7%) als Heineken (+3%) dalen een plaats naar respectievelijk de 75ste en 92ste plaats. Ondanks de zwakke wereldwijde economische situatie slaagden deze Nederlandse merken er ook dit jaar overtuigend in hun wereldwijde marktpositie te behouden of te versterken. Zij weten hun doelgroepen over alle regio’s en communicatieplatformen heen, steeds meer persoonlijke en verrijkende merkervaringen te bieden.

'Met toenemende mondiale concurrentie en de steeds kortere houdbaarheid van traditionele concurrentievoordelen (zoals technologie), neemt de bijdrage van het merk aan de aandeelhouderswaarde alleen maar toe', stelt Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam. 'In een tijd van ongekende transparantie gaat branding meer dan ooit over de mensen achter de merken. ’s Werelds meest waardevolle merken tonen aan dat zij sterker uit de crisis komen door alle activiteiten van hun eigen medewerkers vanuit het merk te sturen. Het einddoel hiervan is het creëren van een eenduidige, holistische merkervaring die aan de steeds veranderende vragen van hun doelgroepen voldoet.'

Feiten en cijfers
Nieuwkomers op de lijst zijn Facebook, Pampers, Prada, Kia, Ralph Lauren en MasterCard. De grootste stijgers zijn Apple, Amazon, Samsung, Nissan en Oracle. Het complete Interbrand 2012 Best Global Brands rapport is, samen met uitgebreide sectoranalyses, beschikbaar op en .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie