De gedragscode Fieldmarketing is met ingang van 1 januari 2016 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De code biedt regels voor werving buiten de verkoopruimte, zoals op straat en aan de deur.
Het initiatief komt van bedrijven die veel gebruik maken van fieldmarketing, zoals energieleveranciers, uitgevers, telecombedrijven en charitatieve instellingen. Voor hen is het van belang dat zij ook in de toekomst op straat en aan de deur kunnen blijven werven. Daarvoor zijn een aantal basisvoorwaarden onontbeerlijk, die zij nu in deze Code hebben vastgelegd.
In de Code staat onder meer dat een werver duidelijk moet aangeven voor wie hij werft en dat hij geen aanbiedingen mag doen aan consumenten waarvan hij vermoedt dat zij onder de 18 jaar zijn. Ook worden de tijdstippen waarop men aan de deur mag werven aangeduid. De code erkent de bestaande Bel-niet-aan stickers van onder meer Kassa en de Consumentenbond.
De gedragscode fieldmarketing was al sinds vorig jaar van toepassing voor de leden van de DDMA, de brancheorganisatie die de code heeft opgesteld. In de nieuwe situatie gaan de regels gelden voor iedereen die fieldmarketing inzet. De komende periode investeren de Stichting Reclame Code en de DDMA in het voorlichten van de sector.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!