Publieke Omroep mag lager marktaandeel hebben

Door de toenemende concurrentiestrijd op de tv neemt staatssecretaris Van der Laan (Media) genoegen met een wat lager marktaandeel voor de publieke zenders. Voor dit jaar legde ze de lat op 40 procent, uit de begroting voor 2006 blijkt een marktaandeel van 33 procent de doelstelling.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van der Laan heeft eerder dit jaar een plan gepresenteerd om de Publieke Omroep in 2008 geheel te veranderen, maar ook nu past zij haar eisen enigszins aan. Het kabinet wil dat de media meer moeite doen om jongeren en minderheden te bereiken. Daarvoor wordt geld beschikbaar gesteld aan Multiculturele Televisie Nederland (MTNL) voor het maken van nieuws- en informatieprogramma's op regionale en lokale tv-zenders voor de 'vier grote doelgroepen'. Dat zijn Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken. Ook radiozender FunX krijgt geld van het ministerie. FunX richt zich op jongeren in de grote steden.

De NPS moet 20 procent van zijn televisieprogramma's en 25 procent van de radioprogramma's op minderheden richten. De publieke radiozenders krijgen een te behalen marktaandeel van 33 procent opgelegd. Daarvoor moeten ze nog een slag slaan, want in 2004 kwamen ze uit op 29 procent.

Een zorgenkind blijft de gedrukte pers, want de oplages dalen al een tijdje. Daarom kiezen steeds meer uitgevers voor het concentreren van redacties. Dit heeft gevolgen voor de pluriformiteit van de pers en dat baart Van der Laan zorgen. Ze laat wettelijk vastleggen dat het marktaandeel van krantenconcerns niet meer dan 35 procent mag
bedragen. De bewindsvrouw wil via het Bedrijfsfonds voor de Pers financiële steun voor persorganen. Bedragen worden in de begroting niet genoemd. Ze wil zo veel mogelijk zelfstandige bladen behouden (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie