Wat dan te doen? De bezoekers betalen. Zo blijkt uit een aardig stuk uit het Nederlands Dagblad.
Het komt volgens de krant steeds vaker voor dat het publiek dat een quiz, show- of spelprogramma op televisie bijwoont, wordt betaald. Dat zeggen castingbureaus die mensen leveren voor het bijwonen van tv-programma's.
'Hoewel het vooral de laatste anderhalf jaar steeds vaker voorkomt, is het zo'n beetje het laatste taboe in de televisiewereld', zegt Björn Floor van B&F Casting in de krant.
Het zijn niet alleem de commerciële zenders die het doen, de publieke zenders betalen ook. Floor: 'Het komt veel vaker voor dan mensen denken.'
De afname van gratis studiopubliek komt door de tijdgeest, zeggen sommigen. Er zijn minder mensen die een avondje naar de studio zien als een leuk gratis uitje. De woordvoerder van producent Endemol meent zelfs dat de magie van televisie is afgenomen.
De krant voert Piet en Phil van Rooijen op die al ruim tien jaar tal van studios bezoeken om tegen betaling te klappen. Ze nemen altijd brood en drinken mee, mocht de beloofde gratis maaltijd erbij inschieten.
Voor een langere studiodag gaan extra vestjes en truien in de tas, schrijft het Nederlands Dagblad. Phil van Rooijen: 'Dan worden vaak meerdere afleveringen opgenomen en wisselen wij onze outfits af.'
Er zit overigens ook een hierarchie in de programma's. Bij sommige programma's is er altijd wel gratis klapvee te regelen. Zo zijn voor "Jensen" en "De wereld draait door" nog wel mensen te vinden.
Maar voor een programma als "Deal or no deal" , het dagelijkse spelprogramma van Beau van Erven Dorens, dat tegenwoordig bij RTL is te zien, moet er flink aan getrokken worden (lees: betaald worden).
Het studiobezoek levert overigens dertig tot zestig euro per opname op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!