Philips lanceert LivingAmbiance met theater

Je kunt als fabrikant natuurlijk de pers uitnodigingen en dan in twee of drie korte verhaaltjes uitleggen dat er een nieuw product is, waarom dat bijzonder is en waarom iedereen het moet kopen. Je kunt ook 70 stakeholders (media, designers en lichtontwerpers) uitnodigen in een chic Amsterdams grachtenpand. Je voert ze in twee groepen langs vier kamers waar vier delen uit één stuk worden opgevoerd. Langzaam krijg je het beeld compleet van het verhaal, dat speciaal voor deze gelegenheid is gemaakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je zit dicht op de acteurs en zij leggen bijna achteloos de nadruk op licht. Zo maakt een echtpaar ruzie over werken in de huiskamer. De vrouw wil gezelligheid, de man helder licht alsof hij op kantoor zit. Met hun lichtafstandsbediening duelleren ze met elkaar tot ze een passend compromis vinden…

Want om licht draaide het gisteren. Philips Lighting koos niet voor de doorsnee presentatie, maar voerde daadwerkelijk 70 mensen langs een eenmalig toneelstuk. Met bekende acteurs als John Leddy en Jelka van Houten. Om het nieuwe te laten zien. Een nieuw lichtconcept bedoeld voor consumenten.

Het stuk Licht is een Nederlands initiatief dat vooralsnog ook tot Nederland beperkt blijft. Even is nog overwogen om het stuk langer op te voeren (duurt ongeveer een uur), maar dat zou toch te veel handling vereisen. Philips wil zijn energie niet stoppen in het verkopen van kaartjes.

Het idee is in augustus geboren. Living Ambiance is een lichtconcept voor thuis. Het startpakket bestaat uit twee led-lampen die je in je bestaande armaturen kunt schroeven. Er zit een afstandsbediening bij, waarmee je tot 50 lampen kunt besturen. Met de startersset kun je met een druk op de knop de twee lampen bedienen, dimmen en gebruik maken van drie geprogrammeerde lichtinstellingen. Gekleurd licht is ook mogelijk. Kosten: 59.99 euro.

Idee is dat mensen met LivingAmbiance met een druk op de knop hun persoonlijke sfeer kunnen creëren. ‘Toen PR een paar maanden geleden bij ons kwam met het idee voor dit theaterconcept, moesten we wel even slikken’, zegt de baas van Philips Lighting in de Benelux, Conrad Hietink.

‘Maar toen we er over nadachten, gaf het geweldige mogelijkheden. Onze nieuwe producten zijn allemaal gebaseerd op diepe consumenteninzichten die leiden tot waardeproposities. We weten dat consumenten in deze tijden steeds meer hun huiskamer als hun theater zien, waar alles plaatsvindt: etentjes, feestjes, films en ander entertainment. Wat is er dan beter als je je belichting kunt afstemmen op de sfeer? Of de sfeer maakt door de belichting? Licht uitleggen is gewoon heel lastig, maar als je het laat zien dan werkt het beter. Mensen willen het gewoon zien en theater is expressie. En toen was de link snel gemaakt.’

Er was dus een nieuw product en daar moest een theaterstuk voor geschreven worden. Dat deed Dick van den Heuvel, schrijver van tv-stukken als de Co-assistent, Russen en musicals als Dromen zijn bedrog en Kruimeltje. Ik sprak hem na afloop even en vroeg hem of hij niet gek werd van Philips dat hem vast gevraagd had om minstens 20 keer het woord ‘Licht’ in het stuk te gebruiken.

‘Nee, grote bedrijven doen dat niet. Die staan daarboven en laten je vrij. Het zijn altijd de kleintjes die hun merknaam naar voren willen schuiven. We kregen die lampen en de aanmoediging: “doe het maar!” Dit was een mooi experiment dat echt navolging verdient. Kijk naar wat er momenteel met cultuur in Nederland gebeurt. Er komt veel minder geld en ik denk dat steeds meer bedrijven de sprong naar het theater maken. Niet in een hiërarchische verhouding, zoals platte sponsoring, maar echt als partner. Ze willen het samen doen. In dit geval moest ik me afvragen wat licht met mensen doet. En ik dacht steeds sterker: licht is een verhalenverteller. We hebben geoefend en ook de acteurs vonden het heerlijk om te doen. Het is nieuw, inspirerend en leuk. Philips wilde ook nadrukkelijk geen product verkopen, maar een filosofie.‘

Hier twee filmpjes van het event:

Rogier van der Heide is chief design officer bij Philips Lighting: ‘Vroeger hadden we gezegd: we maken dit voor 50-plussers, hoger opgeleid en met de kinderen uit huis. Dat werkt niet meer zo. Nu kijken we hoe ze de wereld om zich heen beleven. Hoe geven ze inhoud aan hun leven? Wat is de rol van hun huis? En hoe kunnen wij een product maken dat aansluit bij hun drijfveren? Hun huis wordt een theater, dan heb je ook de juiste belichting nodig. Kijk, een led-lamp kunnen ze in Korea ook maken, maar led in een toepassing niet. Daarin liggen wij jaren voorop.’

Van der Heide laat een wijnkoeler zien met daarin op de bodem een led-lampje dat een aangenaam licht verspreidt. ‘Zo’n toepassing bedenken ze in Korea nog niet.’

Voor de marketing van LivingAmbiance worden vooral een aantal geselecteerde verkooppunten ingeschakeld. Zij moeten de ruimte hebben om het te laten zien, zegt de marketing directeur van Philips Lighting in de Benelux, Robert Kapteijn.

‘Het liefst willen we dat ze ook een woonkamer hebben waarin ze de toepassingen direct kunnen tonen. Je moet de ruimte nemen. De sfeer laten zien. Je verkoopt geen lampjes meer, je verkoopt lichtoplossingen.’

In Nederland zijn er vooralsnog 70 retailers geselecteerd voor LivingAmbiance. In België 40.

Kapteijn zegt dat die led-lampen ook eindeloos meegaan. Je koopt nu een armatuur met ledlampen en die houd je totdat je een nieuwe armatuur wilt met een ander design. Tussentijds lampen vervangen is niet meer nodig. Dat is ook de reden dat Philips zo zwaar ingezet heeft op armaturen.

Bij het weggaan stonden de acteurs in de marmeren gang nog na te praten. Ze hadden het leuk gehad, vertelden ze me. ‘Met dank aan de familie Flipse uit Eindhoven.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie