Dit najaar sprak ik op twee internationale conferenties over nieuwsmedia, beide in Berlijn. Ik had een pessimistische stemming verwacht, maar ging ik naar huis met hoop. Het broeide namelijk van de dwarse ideeën die niemand vijf jaar geleden zou hebben durven voorstellen. Als je als industrie de bodem bereikt hebt ga je onorthodoxe oplossingen bedenken om er bovenop te komen. Natuurlijk draaide alles om de vraag: hoe gaan nieuwsmedia weer geld verdienen?
Een jonge uitgever uit Tel Aviv, Grig Davidowitz, gaf het antwoord terloops, tijdens de lunch. „Ik begrijp niet dat kranten in hun gratis online artikelen niet gewoon een linkje maken van ieder product dat ze noemen.” Het maakt niet uit, zei hij, of een product goed of slecht wordt besproken in een artikel, het maakt niet uit of het gaat om een recensie of dat een productnaam in een andere context wordt genoemd. Verwijs altijd en automatisch naar een of andere webwinkel, die betaalt voor de traffic. Door geen onderscheid te maken, meende Davidowitz, komt de onafhankelijkheid niet in het geding.
Ravi Dhariwal, CEO van de grootste Engelstalige krant ter wereld, The Times of India, vertelde met vuur over een unieke constructie. Zijn krant heeft een gigantisch bereik, in de eerste plaats in print maar ook op radio, tv en online. India is vergeven van veelbelovende startende bedrijfjes zonder veel geld die dit bereik goed kunnen gebruiken. Dit vormt de basis voor een ruil: de krant biedt advertentieruimte en krijgt een belang in het bedrijfje van de adverteerder. Als het bedrijfje groeit, met dank aan de marketing power The Times of India, dan deelt de krant dus gedeeltelijk in de winst. Dit model is goed voor dertien procent van hun advertentie-inkomsten.
Mijn buurman in de conferentiezaal werkte voor de Estlandse krant Postimees. Als er een saaie spreker aan het woord was schoof hij zijn smartphone naar me toe. Op het scherm stond een simpel gesponsord spelletje. Een basketbal in een netje krijgen. Of korting verdienen door zoveel mogelijk bierflesje te openen. Één keer vegen over het scherm en je belandde in een nieuwsartikel. Vrijwel elke mobiele advertentie in de gratis Postimees nieuws app was een op maat gemaakt game, meestal met de mogelijkheid direct een product te kopen. Een lucratief model voor gratis mobiel nieuws, wat mij betreft de toekomst. De Telegraaf moet snel gaan kijken hoeveel verder ze zijn bij die kleine krant in Estland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!