Oranje Trophy: van New York naar WK in Rio

De Oranje Trophy – een oranjekaravaan van twintig voertuigen - rijdt deze maand vanuit New York naar Brazilië. Het eindpunt is Salvador, de eerste speelstad van het Nederlands Elftal op het WK. Er is onder meer een tv-format in de maak.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De werd in 2006 geboren – aanvankelijk onder de naam Going Dutch - toen het plan ontstond om met een aantal auto’s een road trip te maken van Amsterdam naar de Olympische Spelen in Bejing (2008). Uiteindelijk bleek de Nederlandse karavaan als enige de stad in te mogen om daar te finishen in het Holland Heineken House. De initiatiefnemers bedachten dat ze dit vaker konden doen met al die Oranje auto’s die over waren gebleven uit de rit. Dus werd in 2010 een reis naar het WK in Zuid-Afrika georganiseerd en vorig jaar werd naar het EK in Polen en Oekraïne plus de Olympische Spelen in Londen gereden.

Inmiddels is de Oranje Trophy een bedrijf geworden dat als een reisbureau opereert rond het EK en WK voetbal of de Olympische Spelen.

Avontuur
De Oranje Trophy rijdt dit jaar van New York naar Rio, met als kers op de taart het WK voetbal in Brazilië. Sinds december weet de organisatie van de Oranje Trophy wat de eindbestemming is van de roadtrip. Oranje begint in Salvador tegen Spanje, vervolgens speelt het in Porto Alegre tegen Australië en de derde groepswedstrijd is tegen Chili in São Paulo. Het routeboek is nu compleet, vertelt medeorganisator Christian de Geus. Bij de Oranje Trophy draait het om het avontuur. Op 27 maart rijden 30 teams, in totaal vijftig man, weg uit New York om 80 dagen later aan te komen bij de speelstad van het Nederlands elftal. De roadtrip bedraagt 25.000 kilometer en de oranjekaravaan doet 14 landen aan. Naast de VS bijvoorbeeld Honduras, Costa Rica, Colombia en Ecuador; landen die ook deelnemen aan het WK.

De start heeft een Nederlands tintje: vanuit Battery Park, waar de Hollandse koopvaardijschepen vroeger aankwamen, gaat de rit over de Amsterdam Avenue en via de New Holland Tunnel. De Geus: ‘Om de storytelling sterker te maken, laten we zoveel mogelijk het Nederlandse karakter in de reis terugkomen. ’Het avontuur zit in het feit dat je tijdens de reis zelf je eigen weg kan gaan, als je ’s avonds maar weer op de gezamenlijke eindbestemming arriveert. De organisatie zorgt naast de begeleiding voor de overnachtingen, het papierwerk, technische en medische ondersteuning. De Geus: ‘Er zijn ook gebieden in Zuid-Amerika waar het gevaarlijk kan zijn, bijvoorbeeld omdat er meer criminaliteit is. Daar letten we uiteraard goed op en we vermijden de risicogebieden. We maken gebruik van lokale agents en we krijgen steun van plaatselijke autoriteiten.’

Medeorganisator Ralph van den Houten: ‘In Zuid-Amerika lopen we vast nog tegen regeltjes aan die ter plekke worden verzonnen. Daar houden we rekening mee.’ Hij benadrukt dat de Oranje Trophy geen wedstrijd is. ‘Het gaat erom dat je met z’n allen de eindstreep bereikt.’


Oranjebeleving

De start is dus al eind maart, maar vorige maand was er al een startevent in Nederland. Tijdens dit evenement werden de deelnemende teams aan de Nederlandse pers voorgesteld.

Als de Oranje Trophy op 10 mei aankomt in Cartagena sluit zich een tweede groep Oranjefans aan onder de noemer ‘De Tweede Helft’. Eind maart worden hun voertuigen verscheept vanuit Rotterdam naar de Colombiaanse havenstad. ‘Er is nog een plek vrij voor een wildcard, een Oranje Chevrolet Fleetwood Limousine. Dit activatiemiddel biedt plek voor maximaal zes weg te geven Hot Seats en rijdt uiteraard voorop in de Oranjekaravaan, met chauffeur én oranje loper’, zegt De Geus.

De  oranjekoorts neemt pas in mei toe, een maand voor de start van een toernooi, als bedrijven en adverteerders met hun oranjecampagnes en -acties komen. De Geus: ’We zijn er van overtuigd dat de Oranje Trophy een mooi platform is om op te activeren. We zien de Oranje Trophy daarom als originele toevoeging op campagnes rond oranje en het WK. Zo kunnen we in samenwerking met een partner iemand het laatste stuk van Brasilia naar Salvador laten meereizen, in een Oranje Limousine, mét chauffeur en oranje loper. Zo laat je de consument het avontuur van de Oranje Trophy en de voetbalgekte in Brazilië van dichtbij beleven, een onvergetelijke ervaring. Veel merken zien graag dat er ook gedacht wordt aan het aspect van MVO. Dat doen we ook. Komende editie heeft Oranje Trophy gekozen voor Worldcoaches, het maatschappelijke project van de KNVB. Het -project richt zich op coaches in ontwikkelingslanden, die naast een voetbaltechnische opleiding ook sociale training krijgen. Hierdoor kunnen zij voor veel kinderen het verschil maken; niet alleen op het voetbalveld, maar ook in het dagelijks leven. Oranje Trophy maakt deel uit van hun bijzondere programma gedurende het WK voetbal. Daarnaast bezoeken ze hun projecten in Panama en Colombia. Er worden Oranje ballen uitgedeeld aan kinderen onderweg.&;

Armchair traveling
Er rijdt een brandmanagementteam mee om partnerbelangen te behartigen. ‘De tv-zenders SBS6, RTL, NOS en de landelijke dagbladen nemen ons vaak mee in hun berichtgeving rondom Oranje en het WK.’ Via narrowcaster Central Station zijn we tijdens het WK in onder andere 156 supermarkten te zien met een video item in hun oranjejournaal. Een meereizend productieteam gaat de reis vastleggen waarbij we snel kunnen inspelen op belangrijke pr-momenten.’

Van den Houten: ‘We verzamelen unieke content. Het zou mooi zijn als we in de toekomst live streaming kunnen bieden. Dat is de ultieme vorm van armchair traveling. Daarnaast zijn er gesprekken met een producent voor een tv-format. Het zou prachtige tv zijn. Je kan denken aan een reisprogramma, maar ook een realitysoap, want tijdens de Oranje Trophy gebeurt van alles. Van een auto die kapot gaat, tot relaties die opbloeien of juist verbroken worden.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie