Het is nog nauwelijks nieuws te noemen, maar programmatisch inkopen van digitale display advertising blijft sterk groeien. Een onderzoek van IAB Europe onder duizend adverteerders, bureaus en uitgevers bevestigt dit nog maar eens. Meer dan 90% van de ondervraagden zegt het komende meer te gaan investeren in dan wel hogere inkomsten te verwachten van programmatic buying, en 40% verwacht een stijging van meer dan een derde.
Het rapport ('Attitudes towards Programmatic Advertising') wijst uit dat belanghebbenden, waaronder strategen, planners en kopers, de programmatic buying technologie vooral ziet als een manier om de efficiëntie te verhogen. Tegelijk signaleren ze een sterke behoefte aan educatie.
Belangrijkste bevindingen:
- • Uitgevers hebben een voorkeur voor een gecontroleerde, voorzichtige aanpak met de nadruk op het beheer van hun eigen gegevens en het maximaliseren van de waarde en de marges door het effectiever monetizen van inventory.
- • Bureaus beschouwen zichzelf als de voorhoede waar het gaat om de adoptie van programmatisch inkopen en het realiseren van commerciële, operationele en targeting voordelen.
- • Adverteerders besteden programmatic bying voor het merendeel uit.
- • Er is een algemeen besef dat inefficiënties moeten worden aangepakt om voordelenv an programmatisch handelen optimaal te benutten.
- • Het grootste obstakel vormt het werven en opleiden van mensen met de juiste vaardigheden.
Download het rapport hier.