One smile a day…

Even ontsnappen aan de dagelijkse sleur, door een grappige reclame of een vrolijke verpakking. Volgens trendwatcher Christine Boland is lightness de consumententrend van 2013. We verlangen naar humor, speelsheid, ongecompliceerdheid en kinderlijke eenvoud. Dit uit zich in producten en campagnes die een lach op je gezicht toveren. Wil een producent consumenten alleen nog maar aan het ‘lachen’ maken of ook relevante informatie bieden?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lachen met producten
De vrolijke trend zien we op verschillende manieren terug. Bijvoorbeeld in de die cosmeticamerk Rituals onlangs lanceerde om een nieuwe collectie te promoten. Bij een tramhalte begint een man spontaan te lachen, in eerste instantie kijken de omstanders geïrriteerd, maar al gauw staat de hele tramhalte te lachen. Wat je al niet kan bereiken met een lach. Een ander voorbeeld zijn de vrolijke ontworpen door de Ierse kunstenaar Steve Simpson. Hij maakt van een saaie streepjescode de glimlach van een krokodil of een sushirolmatje. Je moet er maar op komen. Ze staan al op allerlei producten, zoals flessen chilisaus, frozen yoghurtverpakkingen en spelletjes. Ook het merk gebruikt grappige verpakkingen voor de handgemaakte Engelse chips. De verpakkingen verwijzen met een knipoog naar vroeger. Op de website verwijst de slogan ‘Let us entertain you’ naar een blog met meer informatie over acties en producten.

IJs en chocolade met een missie
Rituals, Tyrrells en Steve Simpson brengen luchtigheid en zorgen voor een lach, maar er zijn ook voorbeelden van merken met vrolijke verpakkingen en een speelse stijl die ook een maatschappelijke boodschap over willen brengen. Denk hierbij aan het merk , de speelse ijsverpakkingen en het motto ‘Peace, Love & Icecream’ vallen direct op in het koelvak. Maar de vrolijke koeientekeningen staan een sociale missie niet in de weg. Het merk maakt zich hard om de kwaliteit van leven lokaal, nationaal en internationaal te verbeteren. Ook het chocolademerk combineert een vrolijke vormgeving met een serieuze boodschap. Zo zijn de chocoladerepen verdeeld in ongelijke stukken. Het merk vraagt op deze manier aandacht voor de ongelijke verdeling van inkomsten in de chocoladeketen. Wat opvalt is dat Ben & Jerry’s zeer actieve fans heeft op Facebook en Twitter. De Nederlandse Facebookpagina van Ben & Jerry’s heeft alleen al meer dan 7 miljoen likes en meer dan 1 miljoen volgers op Twitter. Op Facebook worden grappige berichten afgewisseld met maatschappelijk verantwoorde en duurzaam getinte posts.

Speels en relevant
Voor consumenten is een betekenisvol merk steeds belangrijker. Die betekenis kan bijvoorbeeld in positieve emoties en of maatschappelijke meerwaarde zitten.
De ‘lightness’ trend is naar mijn mening een mooie manier om het optimisme terug te brengen en meteen een kans om ook meer relevante informatie op een aantrekkelijke manier te presenteren aan de consument.

Merkwaardering
De maatschappelijke meerwaarde kan zich bovendien vertalen naar een hogere merkwaardering. Onderzoek dat wij binnen Tetra Pak hebben laten uitvoeren – vanuit een iets minder ‘speels’ perspectief, namelijk over de invloed van een milieu-keurmerk op de verpakking – wijst uit dat het kenbaar maken van maatschappelijke betrokkenheid ook een positief effect kan hebben op de aantrekkelijkheid van het merk voor consumenten en het begrijpen van de milieu-impact.
Ik ben benieuwd welke andere merken aantoonbaar voordeel hebben van hun maatschappelijke profilering in combinatie met een speelse merkuitstraling?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie