Dat verwachten wetenschappers van de Amerikaanse Princeton University naar aanleiding van een opmerkelijk onderzoek. Ze vergeleken de levenscyclus van Facebook met een model voor het verloop van besmettelijke ziektes.
De gedachte hierachter is dat ideeën, zoals Facebook, als een soort infectie van mens naar mens springen en daarom goed te vergelijken zijn met modellen die worden gebruikt voor epidemieën. "Op een gegeven moment verliezen mensen hun belangstelling voor het idee, ze worden er als het ware immuun voor", zeggen de onderzoekers. Het model bleek te kloppen als ze naar de ondergang van Myspace keken.
De onderzoekers constateren een sterke daling in het aantal keer dat Facebook als zoekterm is ingetikt op Google. In deze grafiek is een piek te zien in december 2012. Sindsdien is het aantal bezoekers alleen maar afgenomen.
Critici zeggen dat de daling in Google-zoekopdrachten ook kan komen doordat meer mensen op hun mobiel op Facebook zitten. Daar zoeken ze veel minder snel via Google naar Facebook. Toch gaf Facebook wel al toe dat het aantal gebruikers de afgelopen maanden daalde. Het artikel van de onderzoekers is overigens nog niet door collega's getoetst.
GlobalWebIndex publiceerde woensdag een onderzoek dat stelt dat de uittocht onder jongeren al is begonnen. Eind 2012 was nog 80% van de jongeren onder de 24 jaar in de VS actief op Facebook, eind vorig jaar was dat percentage gedaald tot onder de 60%.
Onder jongeren wordt bijvoorbeeld Snapchat steeds populairder, in plaats van Facebook. Niet voor niets lonkt Facebook-oprichter Mark Zuckerberg al opzichtig naar Snapchat.
Onder de leeftijdsgroepen 35-54 en 55-plus zit het Facebookgebruik overigens nog fiks in de lift.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!