In de nieuwe campagne wil Appelsientje de claim ‘100% puur sap’ onderstrepen met commercials die ‘net echt’ zijn, ook puur dus. Bureaus ACHTUNG! mcgarrybowen en Wefilm vroegen een aantal gezinnen te vragen zelf een week lang hun eigen ontbijtsituatie te filmen en maakten een commercial van dat materiaal. Siska Schipper van FrieslandCampina Riedel: ‘Doordat we nu echte mensen in echte situaties laten zien, denk ik dat het pure karakter beter onderstreept wordt.’
Geloofwaardig
Kijkers vinden de commercial inderdaad geloofwaardig, blijkt uit onderzoek van MeMo². De onderzoekers lieten de reclame zien aan honderd Nederlanders. ‘De commercial is herkenbaar, zeker voor ouders’, zegt Max de Jong van MeMo². ‘Volgens de kijkers geeft het een realistisch beeld van het gezinsleven. Maar het valt te betwisten of dit zware ochtendritueel de boodschap van Appelsientje over brengt.’
Irritant
Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de kijkers (70%) niet begrijpt wat Appelsientje wil vertellen. ‘Wat Appelsientje bijdraagt aan het oplossen van de stress is niet duidelijk’, aldus een geïnterviewde. Minder dan de helft van de groep (44%) vindt de reclame passen bij het merk. Daarnaast vindt 35 procent van de kijkers de ‘jengelende kinderen’ irritant.
Over het onderzoek
De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de Gouden Standaard van de MOA). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.