Premium

Ondertussen bij Havas/Boondoggle Amsterdam

Een heus nieuw Nederlands bureau, dat moet het gefuseerde Havas/Boondoggle Amsterdam zo snel mogelijk worden. 5 vragen aan Sander Tacx en Rob van Beek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerst de nodige voorgeschiedenis, om te begrijpen waar vandaan komt.

De naam Havas Worldwide kennen we nog niet eens zo lang in Nederland. Om precies te zijn: op veranderde Euro RSCG de naam in Havas Worldwide. Dit op instigatie van moedermaatschappij Havas, dat een versimpeling wilde aanbrengen in de eigen merkstructuur. Havas Worldwide bracht zo, samen met zusterbedrijf Havas Media, de verschillende communicatiespecialismen dichter bij elkaar binnen het geïntegreerde wereldwijde netwerk met een sterk digitaal hart.

In Nederland stond Havas Worldwide tot april 2013 onder leiding van ceo Floris van Hasselt, terwijl zusterbedrijf Havas Media tot op de dag van vandaag geleid wordt door Roel van den Borne.

Sinds begin 2012 werkten Havas Worldwide Amsterdam (voorheen Euro RSCG Amsterdam) en Havas Worldwide Digital Amsterdam (voorheen Euro RSCG 4D) al samen vanuit de Sarphatistraat in Amsterdam, ook nu nog het adres van Havas/Boondoggle Amsterdam.

In mei 2013 volgde Van Hasselt op als ceo van Havas Worldwide Nederland.

Christian de La VilleHuchet, chief executive officer van Havas Worldwide Europe, noemde Van Beek bij de bekendmaking in Adformatie een ‘game changer’. ‘Hij heeft de ervaring, de staat van dienst, de spirit en de ondernemersgeest om Havas Worldwide in Nederland naar de top te brengen. Zijn missie is om groei te bewerkstelligen en de transformatie van de groep naar een volledig geïntegreerd bureau kracht bij te zetten. Daarbij is zijn digitale kennis van zaken cruciaal.’ 

Zelf toonde Van Beek zich ook ambitieus: ‘Ik wil dat Havas in Nederland zich de komende drie jaar weer ontwikkelt tot een bureau waarin de lokale allure terug is. Daarin vind je immers je identiteit terug.’ Omdat hij zonder creatieve directie zat – die was in april vertrokken – trok Van Beek aan als chief creative officer. 

Nog dezelfde maand veranderde de situatie. Havas Worldwide Digital Amsterdam – het vroegere Euro RSCG 4D – werd volledig in Boondoggle Amsterdam, dat een jaar eerder was door Havas. De nieuwe combinatie telde 20 medewerkers. Havas Digital nam onder meer Volvo mee naar Boondoggle. Dat kwam goed uit, omdat het Volvo-account binnen Havas zou conflicteren met Peugeot en Citroën. Sander Tacx leidde Boondoggle sinds juli 2012 als managing director. 

Amper twee jaar later geven Rob van Beek en Sander Tacx samen leiding aan het kersverse fusiebureau Havas/Boondoggle. Tacx als ceo en Van Beek als managing partner. En, last but not least, ze hebben twee topcreatieven, de van Tribal & DDB Amsterdam afkomstige Nils Taildeman en Menno Schipper, aangetrokken als creatieve directie. Beekman en Havas namen per 1 januari van dit jaar van elkaar; zijn vertrek werd opgevangen door Michael Jansen als interim creatief directeur.

Hoe ‘groot’ is Havas/Boondoggle Amsterdam nu?
Rob van Beek (links op de foto): ‘Havas was een “medior” bureau met 41 mensen. Hoeveel grote bureaus heb je überhaupt nog in Nederland, de markt is enorm versnipperd – en door het vertrek van Volvo naar Grey, wegens een internationale beslissing, was Boondoggle afgeslankt naar 12 mensen. Als je toch al veel dingen op dezelfde manier benadert en klantenportfolio’s hebt die goed op elkaar aansluiten, dan ligt het voor de hand dat je met elkaar gaat praten om dichter bij elkaar te komen.’

Sander Tacx: ‘Ook voor Boondoggle is het samengaan een goede stap. Als een bureau kleiner wordt, heb je klanten minder smaken en variëteiten in mensen te bieden, dan wordt het een beetje “one size fits all” voor alle klanten. Nu kunnen we beter typecasten zodat we de juiste samenstelling van mensen kunnen laten werken op onze opdrachtgevers.’

Welke klanten zagen jullie verder nog gaan en komen?
Van Beek: ‘We hebben vorig jaar PostNL zakelijk verworven, waarmee we nu genomineerd zijn voor twee Esprix. Voorts: Unibail Rodamco: Stadshart Amstelveen, Lely, Chateau d’Ax, Iglo en de International Food Waste Coalition, een internationale new business win. We verloren helaas het werk voor Reckitt Benkieser. Dat is internationaal naar onze productie hub in Praag gegaan. De grote internationale netwerken bouwen allemaal productiehuizen waar het internationale adaptatiewerk wordt gecentraliseerd. Daardoor raken de lokale bureaus inkomen daaruit kwijt. Je moet dat weer terug zien te halen door lokaal meer nieuwe klanten te verwerven, maar dat is eigenlijk ook alleen maar goed voor je eigen signatuur als bureau. Ik ben daarom niet zo rouwig om deze ontwikkeling. Bovendien zitten we nog in een aantal pitches voor mooie merken.’

Tacx: ‘Bij Boondoggle zijn geen klanten vertrokken in het afgelopen jaar. Nieuw op onze klantenlijst zijn Perfetti van Melle en Hoya. Het is belangrijk dat we meer ons Nederlandse stempel gaan drukken als Havas/Boondoggle Amsterdam. Menno en Nils gaan ons daar enorm bij helpen, denken wij. Het zijn topcreatieven met een enorme staat van dienst.’

Van Beek: ‘Ze hebben de integratie van Tribal en DDB van dichtbij meegemaakt, dat zal zeker bijdragen aan een snelle samensmelting van onze bureaus.’

Wat wordt de rol van Darren Reynoldson en Feike Kloostra, de creatieve directie van Boondoggle Amsterdam, naast hen? Twee creatieve directies op 12 creatieven plus 4 mensen op de studio is misschien wat veel?
Tacx: ‘De inrichting van de creatieve vloer gaan we samen met Nils en Menno invullen. Zij beginnen in de derde week van april, dus de gesprekken daarover gaan nog beginnen.’

Hoe gaan jullie de rollen verdelen? Rob, eerst ceo van Havas, in de nieuwe constructie  managing partner, Sander als ceo?
Van Beek: ‘We hechten niet zo aan labels. Ik ben verantwoordelijk voor new business, de eventuele overnames, het ontwikkelen van nieuwe services en labels en ik blijf verantwoordelijk voor een aantal grote klanten.’

Tacx: ‘Rob is meer met de toekomst bezig en ik meer met de organisatie. Om die gestroomlijnder te maken, zo zou je het kunnen zien.’

Wat zijn de ambities: waar mogen we jullie over drie jaar op afrekenen, als er niet opnieuw gefuseerd dan wel geconsolideerd of naar Leuven verhuisd wordt, kortom, als de omstandigheden niet weer veranderen?
Tacx: ‘We starten een nieuw bureau, een mix van progressie, digitaal specialisme en start up mentaliteit aan de ene kant en brede merk- en TTL ervaring aan de andere kant. Die mix gaat slagen, zeker met de komst van Menno en Nils.’ 

Van Beek: ‘Havas/Boondoggle houdt de ambitie om relevant, resultaatgericht en mooi werk te maken. We richten ons bovendien op een minder netwerk-gerelateerde en meer eigen, Nederlandse signatuur. We blijven nuchter, onszelf. We willen een plek zijn waar klanten zich thuis voelen omdat we oprecht geïnteresseerd zijn. Daar mag je ons op afrekenen.’

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie