Premium

Ondertussen bij creative studio Insane

Regisseurs Ine & Sanne zijn creative studio Insane begonnen en luiden daarmee een nieuwe fase in van hun samenwerking. Naast video direction gaan ze zich richten op creative direction.

'Na maanden brainstormen en plannen maken, was het heerlijk om creative studio Insane in september groots te lanceren tijdens ons feest bij Hutspot. Na vijf jaar maakten we de balans op en concludeerden we dat de titel ‘regisseursduo' ons in de weg zat bij het verwezenlijken van onze ambities’, vertelt Sanne van Wersch (foto onder links) vlak na de launch. 

‘Een regisseur heeft vooral een uitvoerende rol, terwijl wij de conceptfase en artfase ook heel interessant en belangrijk vinden. In de conceptfase ontstaan de visuele werelden die ons handschrift kenmerken, in de artfase komen deze werelden tot leven. We worden veel gelukkiger als we al deze fases in de hand hebben en een eindproduct kunnen afleveren waarin alles klopt. Binnen een project vinden we dat belangrijk, maar ook binnen een campagne is het belangrijk dat een merk, collectie of product één verhaal communiceert. We vinden het een ontzettende meerwaarde om dit verhaal, de visuele wereld rondom een product, te creëren en naast video bijvoorbeeld ook fotografie of een etalageontwerp aan te bieden. Hoe duidelijker en herkenbaarder deze wereld, hoe sterker de campagne.' 

Andere benadering van merken
Van Wersch zegt dat deze tijd vraagt om een andere benadering voor merken. ‘De vraag naar (bewegende) content is groter dan ooit en klanten willen liever drie korte video’s dan één lange, om zoveel mogelijk contactmomenten met de doelgroep de creëren. Bij de conceptontwikkeling houden we hier vanaf de start al rekening mee.' 

Hun werkwijze? ‘We brainstormen op een visuele manier. We laten ons graag inspireren door kunst, fotografie, design en mode en een concept wordt dan ook vaak gevormd doordat we inspirerende beelden bediscussiëren. Naast bestaande beelden of ontwerpen laten we ons ook graag leiden door materialen en de natuur, we kijken eindeloos naar proces porn en zijn gefascineerd door een jelly-etende blubbelvis. Door de jaren heen hebben we aan een half woord genoeg.’

Experimenteren met materiaal
Tactiele en cutting-edge beelden creëren met een high-end look is altijd de bedrijfsfilosofie geweest en dat blijft ook onder de naam Insane. 'De tactiliteit en de beweging van materialen vinden we heel charmant om echt te laten zien, liefst lossen wij niets op in de postproductie. We vinden de beperking van een materiaal juist inspirerend en zoeken naar spannende oplossingen om ze te laten bewegen. Bijvoorbeeld door ze te buigen, te smelten of weg te blazen. We zoeken graag het experiment op, maar willen dat het uiteindelijk esthetische modische beelden zijn.'

Als voorbeeld geeft Van Wersch de video die de twee in 2014 voor de Bijenkorf maakten. ‘Daar is geen postproductie aan te pas gekomen’, vertelt ze. ‘Alles wat je in die video ziet bewegen, gebeurt met onder meer magneten, visdraadjes en windmachines.’ 

Voor deze video waren de items van de AW14 collectie de inspiratiebron, door details uit de kleding te vergroten, ontstond de inspiratie voor de sets en props. Het tweetal werkte samen met het designerscollectief De Intuitiefabriek om de sets en props te realiseren. ‘Aan de hand van ons script en moodboards maakten de designers proeven voor de sets en props, naar aanleiding van deze proeven pasten wij ons script aan om het tofste beeld te maken. We houden de lijntjes met creatieven graag zo kort mogelijk en laten ons inspireren door hun ideeën en kennis. In plaats van enkel een uitvoerende rol houd je dan ruimte om elkaars kwaliteiten te versterken.’

Vengaboys
Hun experimentele en gestileerdere aanpak leverde al meerdere Berlin Fashion Film Festival Awards op voor hun werk voor De Bijenkorf en Yoni (zie onder).

 

Daarnaast werkten ze voor bijvoorbeeld Lycra, MOAM Amsterdam en Clinique. Ook het noemen waard is de videoclip voor de single ‘2 Brasil’ van de Vengaboys, voor het WK voetbal van 2014. 'De briefing voor de opdracht was "bier, tieten en voetbal", een enorme uitdaging iets te maken dat stijlvol en creatief was en toch zou aanslaan bij de doelgroep.’ 
Het was een schot in de roos, honderd paar speciaal ontworpen tepelkwastjes leverden een viral op én een expositie tijdens Amsterdam Fashion Week.
 


The crazier the better
Insane heeft internationale ambities, zegt Van Wersch. ‘Ons handschrift is niet heel Nederlands, veel Nederlandse merken zijn vrij conservatief als het gaat om hun visuele uitingen. Dat vinden wij natuurlijk erg jammer. Gelukkig vragen klanten uit het buitenland om meer uitgesproken content. We hebben onlangs voor het grote Russische make-up-keten L’Etoille gewerkt. Zij lanceren in november SODA, een make-up lijn voor tieners. De eerste reacties van klanten op onze concepten is vaak “Heel spannend en fascinerend, maar mag het iets minder?” Deze Russische klant riep: “The crazier, the better”, dat vinden wij te gek. We dagen onze klanten graag uit om uit hun comfortzone te stappen en iets bijzonders en sprekends te doen, dat tussen de enorme brij van beelden die we dagelijks zien uitspringt.'

MOAM

Van Wersch verklapt dat op hun verlanglijstje merken staan die vernieuwende visuele werelden willen neerzetten. ‘Dat kan iets banaals zijn, maar luxe producten matchen het best met ons modische handschrift, we maken het liefst esthetische monumentale beelden. Onze droom is te werken voor een groot modehuis als Prada. Het is zo inspirerend hoe de grote modehuizen elk seizoen een nieuwe wereld neerzetten bij de presentatie van hun nieuwe collectie. Het lijkt ons te gek dit te vertalen naar beelden die deze wereld versterken.'



Fotocredit Insane: Floor Knaapen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie