“Kent u die uitdrukking, dames en heren?” Zou dominee Gremdaat vragen. Het Genootschap Onze Taal: “Voor de kat z'n viool betekent 'voor niets, vergeefs', 'zinloos'.” Als u het komend jaar allemaal meehelpt hebben we er weer een zinvolle reclameprijs bij.
De eerste vraag die je volgens Gus Priemer (Lees zijn klassieker: Effective Media Planning!) in ons vak moet stellen is: "Welke actie van de consument moet het gevolg zijn van blootstelling aan deze reclame?" De kijker (luisteraar of lezer) moet iets gaan doen, of, als ik mild ben: op zijn minst iets gaan denken of vinden waardoor ie in de toekomst iets gaat doen. Soms zit ik voor de TV te kijken naar een reclameblok en denk ik: “Waar gaat dit over?” “Wat moet ik hier mee?” Daarvoor heb ik op een gegeven moment als @uitbijter de hashtag #onbegrijpelijkereclames in het leven geroepen.
Een greep uit de oogst van de laatste paar maanden:
nl-alert
Maakt een definitief eind aan ongewenste kinderfeestjes?
Ford B-max
Altijd al een auto gewild om doorheen te duiken.
Nivea
De deodorant die door 94% van de vrouwen wordt aanbevolen. Gezien het marktaandeel een leugen.
FBTO
Gezinsplanning aan? Als de stroom uitvalt is ook de website van de verzekeraar onbereikbaar
Interpolis
Alles achterstevoren? Steek mijn auto maar in brand.
Tenzij Interpolis en Knab natuurlijk bij elkaar horen tegenwoordig.
NationaleNederlanden
Een dansje bij elke schade? En wie is er nu 100% tevreden? Iedereen betaalt nu dus 33% teveel.
Overigens is de afgelopen jaren alle reclame van Nationale Nederlanden volkomen onnavolgbaar.
Gamma
Aanbieding: deze Kärcher Window Vac ??? Whatever. Jammer, maar ik heb geen idee waar dit over gaat.
Knab
Een boot tegen een fles champagne slingeren: een Belgenmop of het toppunt van inefficiëntie? Anders ja, maar beter? Dacht het niet. Toob nepod
Youfone
'Vastzitten'? Volgens mij zat vooral de creatief helemaal vast.
Van Lanschot
Als ze zich vooral laten inspireren door sloophout moet ik misschien toch een andere bank zoeken.
Karwei
Je zal toch een vrouw hebben die van je huis een rouwkamer maakt.
Chevrolet
De auto als insectenverdelger?
'Dress red day'
Alle vrouwen iets roods op 29 september. En dan?
Marktplaats
Waar je alleen zeikerds over de vloer krijgt die vallen over een piepende zonneklep.
Defensie
Werken bij defensie? 'Ontslagen worden bij defensie. Je moet er maar tegen kunnen.'
Deze laatste is overigens meer een kwestie van foute mediaplanning dan van onbegrijpelijke reclame. Datzelfde geldt voor alle maandagcommercials van de Gall&Gall waarbij je ‘Prettig weekend’ wordt gewenst.
Kortom, je vraagt je af wie hier zijn handtekening voor heeft durven zetten. Zelfs al zet ik alle reclamewerkingsmodellen van Giep Franzen op een rijtje, dan nog kan ik niet bedenken welk effect deze reclames zouden kunnen hebben. En de vraag: "Wat moeten mensen gaan doen na het zien van deze reclame?" durf ik al helemaal niet te stellen.
Overigens geldt dat ook voor een aantal reclames die zijn doorgedrongen tot de nominaties van de Gouden Loekies. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat sommigen daarvan er alleen maar zijn gekomen doordat adverteerders al hun personeel of hun achterban hebben gevraagd om mee te stemmen. Blue Band, LOI (zeker niet de sterkste uit de serie), Gamma, Suzuki en Nationale Nederlanden spontaan door de kijkers thuis gekozen? Dacht het niet.
Zelf heb ik gestemd op Telfort. IJzersterk concept, leuk om naar te kijken en met een heldere boodschap. Voor de Loden Leeuw kiezen was ook Simpel. Die tenenkrommende en inderdaad, ook onbegrijpelijke, goudvissencommercial.
Steun mij in de strijd tegen #onbegrijpelijkereclames Komt u iets tegen waarvan u denkt: daar is niet over nagedacht: gooi er een tweet tegenaan. En aan het eind van 2013 organiseren we de uitreiking van de ‘Kat z’n viool’ prijs voor de meest onbegrijpelijke reclame van 2013.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!