Peter Paul Blommers nam na de afgelopen editie van de Esprix afscheid als voorzitter. Jacqueline Smit die juryvoorzitter was, neemt het nu van hem over. Haar eerste werk was de Esprix scherper positioneren. Want waar staat de prijs nou eigenlijk voor?
Smit: ‘Toen ik juryvoorzitter was, hebben we daar naar gekeken. Het was ooit de prijs voor actiemarketing. Daarna is het naar gedragsbeïnvloeding gegaan. Dus de vraag: wat gebeurt er nou echt met een campagne? Vorig jaar hebben we er innovatie ingebracht. Maar we moeten in de communicatiebranche naar nieuwe middelen en ideeën. Dat was het punt waarop we beiden zeiden: we moeten het nu positioneren naar de nieuwe wereld. Dus het komt ergens vandaan en het gaat weer ergens naartoe. Dat moet scherper zijn.’
Creativiteit vieren en effectiviteit belonen
De Esprix is een mooie prijs is met een goede volwassen jury, hoort Smit vaak. Dit jaar was de uitreiking heel snel uitverkocht en was het dus geen issue dat de SpinAwards op dezelfde avond werden uitgedeeld. Maar bij de vraag waar de Esprix voor staat, zijn er te veel verschillende antwoorden. ‘Daarom positioneren we Esprix nu als prijs waarbij we creativiteit vieren en effectiviteit belonen. Inzendingen voor de Esprix worden gelijkwaardig beoordeeld op het creatieve idee en het resultaat. Daarmee positioneert de prijs zich in feite tussen Lampen en Effies in.’
Smit legt uit: ‘Volgens het recente rapport van PWC groeit de digitale markt, maar zit het heel erg aan de accountable kant. Targeting, data driven, performance marketing, relevantie. Maar als het om relevantie gaat, hoe optimaliseer je dat zo naar de boodschap dat het nog interessant blijft? Het gaat zo om de cijfers, dat het hart niet meer meedoet. Dat spanningsveld willen we opzoeken. Hoe breng je creatieven en datamensen bij elkaar?’
Twee voorzitters
Nog een verandering is dat de Esprix voortaan voor de merken en de makers is. ‘Dus niet meer sec voor reclamebureaus en alles wat daaromheen hangt.’ De jury krijgt dan ook twee voorzitters: een maker en een merk. De organisatie is momenteel nog bezig met de namen.
‘We doen om en om de eindjurering en kijken niet meer bij wie de case beter past. We willen daar een beetje mee spelen. Het begrip creativiteit rekken we ook op, dus in de jury kunnen ook mensen van productie- of filmbedrijven komen, of iemand die helemaal in behavioral design zit.’
De jury is verdeeld over 12 categorieën, met een balans van marketeers en creatieven, allebei op directieniveau. Volgens Smit is het niveau van de Esprix-jury heel hoog. ‘Loop de lijst maar eens door. Het zijn allemaal mensen die al heel lang in het vak zitten.’
Leermomenten
Smit zou graag meer willen doen met de discussies en leermomenten tijdens de juryrondes. ‘Hoe krijg je wat je leert in de jurering beter over de bühne? Er zou echt meer discussie moeten ontstaan buiten de jurering om. Iedereen die daar een leuk idee over heeft, mag zich melden.’
De inzendtermijn voor de ‘nieuwe’ Esprix begint al in december. Half januari gaan de juryleden beginnen.
Foto: William Rutten