Met de overname heeft het grootste deel van de titels die vanwege de ‘strategische heroriëntatie’ bij Sanoma in de etalage waren geplaatst nieuw onderdak gevonden. De verkoop betreft de titels Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, Moto73, Motor, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, Kijk, Know How, Zin, Fiets, FietsActief, Procyling en Zeilen. De bijbehorende digitale activiteiten en 93 medewerkers gaan met de titels mee. Naar verwachting is de overgang eind dit jaar afgerond. De nieuwe eigenaar is New Skool Media, een gespecialiseerd mediahuis, opgericht door Cor Jan Willig en Rob Koghee.
Eerst maar eens een introductie. Wie zijn Cor Jan Willig en Rob Koghee?
‘Laat ik onbescheiden met mezelf beginnen. Ik zit 28 jaar in het uitgeefvak. Ben begonnen bij Weekbladpers, heb daar met name Voetbal International gedaan. In 1996 heb ik VI.nl opgericht en ik heb een bv geleid met KPN onder de naam VI Planet. In 2003 ben ik naar IDG Nederland gegaan. Daar ben ik zeven jaar adjunct-directeur geweest. Toen ben ik voor mezelf begonnen met Blue Flower Media, uitgever van onder andere het officiële Ajax blad 1900. Cor Jan Willig heeft eveneens veel gedaan in media. Heeft een achtergrond bij de Rai. Maar zat ook zeven jaar bij Sanoma’s Men's Magazines, waar hij business controller en uitgever was.’
New Skool Media is speciaal opgericht om deze overname mogelijk te maken. Wat iedereen natuurlijk wil weten: waar komt het geld vandaan?
‘Van de bank. We hebben financiering.’
Hebben jullie stevig moeten bieden om deze bladen te kunnen kopen?
‘Geen idee wat andere partijen geboden hebben. Wij vonden het in ieder geval het geld waard.’
Wat betalen jullie aan Sanoma?
‘We hebben afgesproken om daar geen mededelingen over te doen.’
Het is een omvangrijk pakket titels: 19 stuks in totaal. Gaan die allemaal door?
‘Ze gaan allemaal door.'
De samenstelling van het pakket is behoorlijk divers; motorbladen, hobbybladen, voeding bladen, beetje sport… Wat gaat de focus worden?
‘De bladen hebben één kenmerk gemeen; dat ze alle een zeer specifiek domein belichamen. En daar zien wij toekomst in. Voor de markt geldt dat general interest-titels het lastig hebben, maar in special interest zien wij absoluut brood. Sterker, alle titels uit het pakket dat wij overnemen zijn winstgevend. Er zit geen verlieslatende titel bij.’
Gaat er om dit pakket heen ook nieuw gecreëerd worden?
‘Absoluut. We kijken naar verbreding in print naar nieuwe websites, tablets, mobiele apps, evenementen. Dat betekent niet dat we koste wat kost voor elke titel een app gaan maken. We kijken naar het merk. Afhankelijk van de specifieke behoeften zullen we bepalen wat we kunnen toevoegen om het platform te verbreden en versterken.’
Heb je het gevoel dat Sanoma het optimale uit deze bladen heeft weten halen?
‘Daar kan ik niet over oordelen. Wij denken in ieder geval dat we op dit vlak nog wel iets kunnen betekenen.’
Hebben jullie interesse in meer titels uit de Sanoma-inventaris?
‘We hebben op vier clusters geboden en die hebben we gekregen. In de andere twee clusters waren we om verschillende redenen niet geïnteresseerd. ‘
Hoe zit dat met Blue Flower Media. Gaat dat in de nieuwe onderneming opgenomen worden?
‘Er liggen verschillende opties. Alleen hebben daarover nog geen beslissing genomen.’