Premium

New Skool Media past organisatie aan en gaat snijden in bladenportfolio

De drie takken van het uitgeefbedrijf moeten beter gaan samenwerken, vindt de nieuwe ceo Erwin van Luit.

New Skool Media is eigenlijk nog steeds een start-up. Hoog tijd voor de volgende fase, vinden ze. Dat moet gebeuren met Erwin van Luit (foto beneden) als nieuwe ceo en een aangescherpte koers. Gevolg hiervan is dat oprichters Cor Jan Willig en Rob Koghee een stap opzij doen, zoals eerder aangekondigd. Ze gaan zich bezighouden met ‘andere dingen’ binnen het uitgeefbedrijf. ‘Bijvoorbeeld grasduinen naar nieuwe acquisities en samenwerkingen’, verduidelijkt Van Luit.

Willig en Koghee werden in 2014 geprezen om het feit dat ze het aandurfden 19 Sanoma-titels over te nemen. Daarna oogstten ze lof voor de aankoop van One Business, waarin het weekblad Elsevier en het portfolio daaromheen zitten. Van Luit maakt nu de stap van directeur One Business naar ceo van het gehele bedrijf. 

Winst, omzet en schuld
Hoe zit het ook alweer? New Skool Media bestaat uit drie werkmaatschappijen: One Business, Columbus Travel en New Skool Exploitatie. In die laatste tak zitten de 19 titels die drie jaar geleden van Sanoma werden overgenomen.

De drie werkmaatschappijen samen noteerde voor het gebroken boekjaar 2015-2016 een nettowinst van 600.000 euro op een omzet van bijna 35 miljoen euro. Daarmee halveerde de winst en bleef de omzet bijna gelijk ten opzichte van een jaar eerder. Exact te vergelijken is het niet, omdat het ‘zeer winstgevende’ One Business er pas later bijkwam. In een eerder interview met Adformatie vertelde Van Luit al dat deze tak ‘voor de helft bijdraagt aan de totale omzet’. 

Daarnaast is er nog een schuld bij de bank. Met geleend geld begon New Skool Media destijds het avontuur. Het betekent voor nu dat er nog weinig eigen vermogen is. Om daar verandering in te brengen, moet er scherper aan de wind worden gezeild. Van Luit: ‘We draaien Ebitda-positief, maar dat moet nog beter. Zeker ook om nieuwe investeringen te kunnen doen.’ 

Zijn missie is de drie werkmaatschappijen beter te laten samenwerken en digitaal slagen te maken. Want met name in de tak waar alles mee begonnen is, New Skool Exploitatie, kan er nog wel wat verbeterd worden. Daarom is Van Luit de afgelopen tijd een ‘intensief strategietraject’ ingegaan. 

Nee, slecht gaat het zeker niet met New Skool Exploitatie, bezweert Van Luit, maar de winstgevendheid heeft onder druk gestaan en de markt is lastig. ‘Het is dus goed om te kijken naar een volgende stap waarbij we focussen op onze belangrijkste omzetstromen, abonnementen en losse verkoop, en tegelijkertijd stevig investeren in verdere digitalisering. Want die moet onze toekomstige groei realiseren.’

[Tekst gaat door onder de foto]

Foto: ANP.


'Onvoldoende aanwezig in leven lezer'
New Skool Exploitatie had afgelopen jaar onder meer te kampen met een dalende losse verkoop. Vorig jaar was die daling 11 procent, terwijl de tijdschriftmerken er in hoge mate van afhankelijk zijn. Er werd dus onder meer gesneden in de freelancetarieven, die boven het marktgemiddelde lagen.

Dat de printmarkt daalt, is al jaren een gegeven. Maar Van Luit is niet ontevreden over de ontwikkeling van het abonneebestand en bij een aantal titels, zoals Seasons, gaat het goed met de line extensions. ‘Het issue zit hem vooral in het aanpassen van de kostenlevels. We kijken naar het portfolio, en maken een herijking binnen de organisatie met een echte focus op print. Want daar wordt nog steeds ons geld verdiend. En we gaan investeren in digitalisering en online.’

In digitalisering heeft New Skool Media nog heel wat stappen te zetten, zegt de nieuwe ceo. ‘We zijn met de printtitels onvoldoende aanwezig in het leven van onze lezer. Tien of twaalf keer per jaar krijgen ze een blad in de bus, maar we moeten in feite dagelijks zichtbaar zijn met goede content.’

Aanpassingen portfolio en organisatie
De afgelopen maanden heeft men het portfolio ‘compleet geanalyseerd’ en per titel een strategie ontwikkeld. Op basis van die analyse is ook bepaald waar fors geïnvesteerd zal worden in digitalisering. Onvermijdelijk is dat er titels worden verkocht, samengevoegd of gestaakt. Maar om welke titels het gaat, wil Van Luit nog niet zeggen. De titels die binnen die business unit vallen zijn:  Babygids, Delicious, Fiets, Fiets Actief, Formule 1, Kijk, Knip, Knowhow, Moto73, Nick & Simon Magazine, Pedala, Procycling, Roots, Truckstar, Vorsten, Seasons, Zeilen, Zin, 1900 (Ajax) en 90Minutes.

Ook in de organisatiestructuur verandert het een en ander. Er komen twee clusters: special interest en lifestyle. Daar komt een brandmanager boven: Zin-hoofdredacteur Nathan Vos en de ander wordt later benoemd (komt van andere uitgever). 

Verder wordt de marketing, die nu nog versnipperd is over meerdere titels, gecentraliseerd. Van Luit: ‘Daar moet een powerhouse ontstaan met een afdeling acquisitie die klanten moet werven, bedienen en behouden. Er komt een afdeling losse verkoop. Samen met de distributeur is daarvoor al een plan gemaakt per titel. Daar maken we veel budget voor vrij. En als derde is er nog een afdeling online marketeers voor e-commerce.’ 

De uitgever zet ook nog een developmentafdeling neer die moet zorgen dat de gewenste digitale versnelling ook echt plaats gaat vinden. Denk in dit verband aan het bouwen van sites, betaalmuren en apps.

Alles moet al voor het einde van dit jaar geëffectueerd worden. Dat betekent wel dat mensen binnen de organisatie op andere plekken komen te zitten, of zoals Van Luit het noemt, worden ‘vrijgespeeld’ voor de nieuwe strategie. Betekent dat dan ook dat er gesneden wordt in het aantal fte’s? ‘Ik ga nu niet herstructureren. Wel zal bijvoorbeeld een aantal jaarcontracten niet verlengd worden. Intern zetten we de beste mensen op de beste plekken.’  

Volgens Van Luit gaat het ook om het creëren van heldere normen en waarden voor New Skool Media. ‘Dus heldere budgetten en kpi’s, drie keer per jaar een forecast, goede maandelijkse rapporten. We gaan de mensen in dit traject dus ook helpen om in hun nieuwe rol maximaal te kunnen presteren.’

 

New Skool Media
Opgericht in 2014

Drie werkmaatschappijen:
- ONE Business (het portfolio rond Elsevier)
- Columbus Travel (reismagazine en site)
- New Skool Exploitatie, met onder meer de titels die in 2014 van Sanoma werden overgenomen: Babygids, Delicious, Fiets, Fiets Actief, Formule 1, Kijk, Knip, Knowhow, Moto73, Nick & Simon Magazine, Pedala, Procycling, Roots, Truckstar, Vorsten, Seasons, Zeilen, Zin, 1900 (Ajax) en 90Minutes.
In het gebroken boekjaar 2015-2016 boekte New Skool Media een nettowinst van 600.000 euro op een omzet van bijna 35 miljoen euro. 
 
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie