Spot maakte deze cijfers zojuist bekend in het Bimhuis in Amsterdam.
De netto bestedingen kwamen in 2014 uit op 964 miljoen euro. Vorig jaar werd 850 miljoen besteed aan spot advertising en 114 miljoen aan non-spot advertising, een groei van 12,9 procent. Daarmee is de daling in non-spot van 2013 weer volledig goedgemaakt.
Vooral het aandeel online video wordt snel groter: 70 procent ten opzichte van 2013. De Spot-zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21 procent. Spot verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015.
De groei van de tv-markt zal in 2015 doorzetten, denkt Michel van der Voort, directeur Spot. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht Spot dit jaar een groei van de tv-bestedingen tussen de 2 en 3 procent.
Van der Voort: 'Tv heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de mediamix nog groter geworden. De onlinevideoplatforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!