Online nepnieuws en extremistische content blijkt nog altijd een lucratieve business in de Verenigde Staten. Jaarlijks wordt er minstens 235 miljoen dollar verdiend met advertenties op dergelijke sites.
Dat blijkt uit een rapport van The Global Disinformation Index. De non-profit organisatie meldt in een rapport dat partijen achter sites die haat of valse informatie verspreiden niet alleen ideologische invloed hebben, maar dat ze ook veel advertentiegeld kunnen binnenhalen.
Omdat veel online reclame geautomatiseerd wordt verkocht, weten adverteerders vaak niet naast welke inhoud hun uitingen verschijnen. De Global Desinformation Index beoordeelt websites op verspreiding van desinformatie. De organisatie definieert desinformatie als onnauwkeurige informatie die ‘doelbewust en/of kwaadwillig’ wordt verspreid.
Voor deze studie onderzocht de Global Desinformation Index 20.000 sites. In de VS zijn wel organisaties ontstaan die met software fake news kunnen ‘opsporen’, maar de onderzoekers spreken van ‘het topje van de ijsberg’ als het gaat om sites die desinformatie bestrijden.
In Nederland heeft start-up Trustthesource software ontwikkeld die met behulp van AI de betrouwbaarheid van socialemediaposts automatisch checkt, door de oorspronkelijke bron te achterhalen.
Volgens IAB Nederland is er in Nederland met name sprake van advertentiefraude in het inkoopbeleid en in mindere mate bij nepsites en nepverkeer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!