Het creatieve festival South by South West (SXSW) in Austin, mag zich al jarenlang verheugen in een relatief groot contingent Nederlandse deelnemers. In 2014 was Nederland, met 323 deelnemers verdeeld over de drie hoofdonderdelen (Interactive, Film en Music), zelfs de grootste niet-Angelsaksische deelnemer.
Niet altijd consistent
Toch was de zichtbaarheid niet alle jaren even groot en zeker niet even consistent. Zo was er in 2012 een Holland Paviljoen, georganiseerd door Handelsroute.nl, waarin 12 technologiebedrijven gezamenlijk konden exposeren op de beursvloer.
In 2013 en 2014 werd de Nederlandse show gestolen door de Dutch Fellows, die, onder meer met steun van de Amsterdam Economic Board en het Topteam Creatieve Industrie, een eigen Holland House exploiteerde. Met namen als DutchFellows, DutchCulture Amsterdam Fellows en DutchToday, werd gebruikgemaakt van de Dutch Base, een bar op Rainier Street. In de Dutch Base vonden tal van activiteiten plaats waaronder optredens, matchmakings, interviews en webcasts.
In 2016 kwamen we echter niet verder dan een klein standje op de beursvloer en daarnaast wat initiatieven vanuit de muziekwereld, onder de naam Dutch Impact.
Groots in 2017
Maar in 2017 belooft het weer groots te worden: in Austin wordt op 12 maart 2017 "New Dutch Wave" gelanceerd. “New Dutch Wave” is zowel een fysieke ontmoetingsplek, een showcase-paviljoen, als een online meeting point; een platform voor creatieve bedrijven. Het benadrukt de toptienpositie van Nederland als creatief land en de kracht van de verschillende “creative cities”. Daarnaast is in Austin een “Take Over House” waar gedurende het festival ruimte is voor Nederlandse muziek, meet-ups, startup-pitches, kunstprojecten, lezingen, panels en netwerkbijeenkomsten.
Aanvulling
Het ‘Take Over House’ is een aanvulling op de reguliere deelname van Nederlandse partijen aan SXSW. Startup Envoy ZKH Prins Constantijn zal het Take Over House openen om van 12 tot en met 16 maart ruim baan te bieden aan Nederlandse interactieve media, film en muziek.
Intensieve samenwerking
Dit nieuwe publiek-private initiatief is het resultaat van intensieve samenwerking tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Washington, de Nederlandse zakelijke vertegenwoordiging in Houston (NBSO), StartupDelta, Topsector Creatieve Industrie, Buma Cultuur en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam. De overheidsdeelname is gericht op een gezamenlijke aanpak om Nederland als geheel te presenteren en een impuls te geven aan het Nederlands bedrijfsleven.
Het nieuwe consortium “New Dutch Wave” van Corrino Media Group, Wink en Enterprise Summit heeft een strategie ontwikkeld om Nederlandse creatieve ondernemers en artiesten nog meer in de spotlights te krijgen op SXSW.
Naast activiteiten op de SXSW Trade Show en in het “Take Over House” worden ook innovatievouchers toegekend aan Nederlandse deelnemers die zich presenteren op het SXSW-hoofdprogramma. Klik hier voor registratie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!