Zo blijkt de Nederlandse consument zich weinig gelegen te laten liggen aan de herkomst van producten. Slechts 18 procent zegt de vermelding "made in Holland" een belangrijke reden te vinden om een product te kopen. In Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zegt een meerderheid (50-60%) een duidelijke voorkeur te hebben voor producten van eigen bodem. Ook op ander gebieden loopt de Nederlander uit de pas. In alle onderzochte Europese landen zegt een meerderheid van de consumenten zich te kunnen vinden in de stelling: "Ik koop liever een product waar veel reclame voor wordt gemaakt, dan een product waar je nooit wat van hoort." De Nederlanders tonen zich ongevoelig voor reclame, want slecht 18 procent is het met deze stelling eens.
Nederlandse consumenten zijn, gezien de uitslag van het onderzoek, ook minder maatschappelijk betrokken dan we wellicht zouden denken. Slechts een kwart van de Nederlandse bevolking geeft aan meer dan vroeger te letten op het sociaal-maatschappelijk gedrag van het bedrijf waar men een product of dienst van afneemt. Elders in Europa zegt meer dan de helft van de consumenten meer dan vroeger te letten op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. In Italië is dit percentage zelfs 80 procent. De Zuid-Europese consumenten lijken ook milieubewuster te zijn dan de consumenten in het noorden van Europa. In Frankrijk (56%), Spanje (60%) en Italië (64%) zegt een meerderheid bereid te zijn meer te betalen voor milieuvriendelijke producten. In Nederland (43%), Duitsland (49%) en Engeland (39%) is dit een minderheid. Mogelijk gaan consumenten er in deze Noord-Europese landen van uit dat het zo vanzelfsprekend is dat bij de productie het milieu wordt gespaard dat hiervoor niet extra hoeft te worden betaald. Zo tracht Trendbox deze laatste uitkomsten te verklaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!