Heeft de papieren krant en het daaraan vast zittende advertentiemodel nog toekomst? Door de digitale versies voor pc, mobiel en tablet (oa iPad) lijkt de papieren versie zijn beste tijd te hebben gehad. Alle dagbladen hebben tegenwoordig wel een (mobiele)website, maar dit dekt vaak niet de kosten en is ook nog niet hét alternatief voor hun papieren exemplaren. Uitgeverijen hebben nog zeer beperkt initiatieven genomen om in hun primaire onderdeel: 'de papieren krant' nieuw leven te blazen. Enkele jaren geleden probeerde crossmedia dagblad DAG het nog met een (mobiele)website en papieren krant. PCM maakte de grote fout om op dit initiatief ‘old-skool’ krantenbazen te zetten, die eigenlijk alleen interesse hadden in het ouderwetse papier, waardoor er geen crossmediale synergie is ontstaan. Na nog geen twee jaar viel het doek voor dit initiatief.
Uit het nieuws blijkt dat er een einde van de sterke oplage daling is gekomen en dat enkele kranten zelfs weer in de lift zitten. In 2009 lazen toch nog zo’n 9,4 miljoen Nederlanders dagelijks een krant. Na enkele jaren worstelen hoe om te gaan met de digitale revolutie (en het achterliggende verdienmodel) zijn er steeds meer dagbladen die zich met innovatie hun papieren toekomst willen waarborgen.
Gratis dagblad Sp!ts heeft deze week samen met Kooaba de Paperboy voor de Sp!ts geïntroduceerd. Met de gratis te downloaden applicatie Paperboy maak je met je mobiel een foto van een willekeurige pagina. De applicatie herkent de advertenties en de redactionele inhoud, en geeft vervolgens 3 mogelijkheden. Allereerst de mogelijkheid om de content delen met je Facebook- en Twittervrienden via “Share”. Het desbetreffende artikel wordt meegestuurd door middel van een link naar een PDF bestand. Daarnaast heeft de applicatie een bewaarfunctie. Hiermee is het mogelijk content te bookmarken in de mediatheek van Kooaba(of Evernote), waardoor je het artikel later nogmaals kan lezen. Belangrijkste functie is dat je extra achtergrondinformatie, foto’s, productinformatie, een directe interactie kan opvragen. Dit is een zeer interessante extra functie voor adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan aanvragen van een brochure of proefrit. Krantlezers kunnen dus online aanvullende informatie opvragen door met hun mobiel een foto te maken. Dit dagblad bijt hiermee de spits af. Hopelijk durven ook andere dagbladen deze zeer meetbare (maar ook zeer gebruiksvriendelijke) functies toe te voegen.
Zie onderstaande video over Kooaba Paperboy
Augmented Reality
Augmented Reality is ook een relatief nieuwe manier om extra informatie uit de traditionele krant te halen. De content mogelijkheden, maar ook zeker advertentiemogelijkheden worden steeds rijker. Wanneer je bijvoorbeeld een leuke advertentie in de krant ziet staan, hoeft je alleen je telefoon hierop te richten en vervolgens kun je via je mobiele telefoon de advertentiefoto laten bewegen of de TV-commercial hiervan starten.
Zie onderstaand voorbeeld van de Suddeutsche Zeittung http://www.youtube.com/watch?v=WANpzCJHcvU&feature=player_embedded
AXA Verzekeringen
De Franse campagne van verzekeraar AXA geeft goed weer, hoe de mobiel extra waarde kan geven aan een printadvertentie. Zie video:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!