MKB-ondernemer twijfelt over besteding marketingbudget

Bijna driekwart van marketingeuro in midden- en kleinbedrijf gaat naar search.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van , een specialist op het gebied van online marketing voor het midden- en kleinbedrijf. De cijfers laten zien dat MKB’ers hun marketingbudget voor het overgrote deel spenderen aan search advertising (71%), gevolgd door zoekmachine optimalisatie (31%), social media (19%), print advertising (14%) en evenementen (10%).:

Of ze hiermee op het goede spoor zitten, is voor veel MKB&;erst de vraag. 57% weet niet of ze hun marketinggeld wel juist besteden en 20% vindt dat ze meer aan marketing moeten doen. 

 

De twijfels betreffen vooral de inzet van offline kanalen. In  de online-marketing strategie heeft het merendeel (55%) van de respondenten juist veel vertrouwen in de online-marketing strategie.

Dat MKB&;ers inzetten op online is terecht, aldus ReachLocal, omdat steeds meer aanvragen online binnenkomen. De snelheid waarmee bedrijven reageren op digitale aanvragen blijft echter achter. &;De beller is nog altijd sneller.&;

Van de aanvragen via email en social media wordt gemiddeld 25% binnen een uur beantwoord, van de aanvragen via de website 20%. Dit terwijl een telefoontje in 70% van de gevallen binnen een uur beantwoord.  Opvallend is verder dat 77% van de respondenten meent dat de meeste aanvragen worden opgepakt, maar dat 13% geen idee heeft of dit het geval is.

Uit onderzoek van Harvard blijkt dat 50% van de consumenten het liefst zaken doet met degene die het eerst antwoordt. Bedrijven zouden er dus goed aan doen om sneller aanvragen te beantwoorden die via de mail, website of social media binnenkomen. 

Het onderzoek is ook uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In vergelijking met buitenlandse collega&;s hebben de Nederlandse MKB’ers het meeste vertrouwen in hun online marketing strategie (55%). Voor het Verenigd Koninkrijk is dat 41%. Onze oosterburen zijn het minst zeker van hun zaak; daar heeft slechts 38% van de MKB’ers vertrouwen in hun online marketing strategie. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie