MIcompany aan de slag voor VSBfonds, Concertgebouw en De Doelen

Eén van de conclusies van de pilot was dat blijvende fact-based sturing in de culturele sector grote kansen biedt

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

VSBfonds heeft besloten om de komende drie jaar verder te investeren in het borgen van de data-driven marketing in de culturele sector. Hiervoor wordt de Analytische Suite van MIcompany ingericht voor podia en direct in gebruik genomen bij zowel Het Concertgebouw als de Doelen. MIcompany bouwt Big Data Analytics competenties bij bedrijven. Daarnaast wordt er met drie andere podia een nieuw project gestart om voor het online kanaal kansen te identificeren. Met de Culturele versie van de Analytische Suite (de CAS) wordt het voor podia mogelijk om ontwikkeling van de klantenbase (bezoekers) door de tijd te volgen en daarmee zicht en grip te krijgen op herhaalbezoek, nieuwe instroom en uitstroom.

Klantbeeld
In het project Publieksbinding in 2014/2015 maakten tien culturele instellingen kennis met data-driven marketing. ‘Eén van de belangrijkste conclusies van deze pilot was dat blijvende fact-based sturing in de culturele sector grote kansen biedt, maar dat het een uitdaging blijft door de beperkte aanwezigheid van onder meer analytische tooling. Vandaar dat VSBfonds heeft besloten om de Analytische Suite van MIcompany in te richten voor podia’, zo licht de marketingdienstverlener toe.

Via gestandaardiseerde schermen kunnen medewerkers van Het Concertgebouw en De Doelen straks – op basis van dit zogenaamde longitudinale klantbeeld - het effect van onder andere marketingacties en (nieuwe) concerten op de bezoekersbase opvragen en doorsnijden. Zo kan Het Concertgebouw straks bijvoorbeeld de vraag beantwoorden wat het effect is van het nieuw ingevoerde doordeweekse middagconcert op de groep senioren die op meer dan 50 km van Het Concertgebouw wonen. 

Vervolgproject
Het eerste project Publieksbinding  - onder vijf podia en vijf musea – was voornamelijk gericht op promotie. Geïdentificeerde kansen vanuit de bezoekersdata zijn in dit project vertaald naar volgens MICompany succesvolle marketingcampagnes. Op basis van dit succes heeft VSBfonds besloten een vervolgproject te starten met drie nieuwe podia om kansen te identificeren voor een andere marketing P, te weten het Online kanaal. Vanaf januari 2016 zullen Koninklijke Schouwburg Den Haag, Arnhemse podia en Parktheater Eindhoven aan dit nieuwe project deelnemen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie